Dahlia Ik ken je natuurlijk verder niet. Maar hoe het overkomt lijk je een heel emotionele relatie met eten te hebben. Je eet om jezelf te belonen/ beter te voelen. Daarom ga je in tijden van stress veel en lekker eten want dan ‘mag het’. En nu ben je boos omdat je zoveel aangekomen bent en ‘straf’ je jezelf met een veel te streng dieet. Ik zou vooral kijken of je daar wat aan kunt doen, evt met therapie? Of misschien iets van dagboeken bijhouden en je gevoelens van je afschrijven / een andere coping zoeken. Eigenlijk komt het ook vooral neer op een stukje zelf liefde. Ik denk dat het anders heel moeilijk wordt om het op te lossen en een gezonde balans aan te houden.
Verder zou ik inderdaad proberen een middenweg te zoeken tussen hoe je eerst at en wat je nu in dieet modus eet. Bijv door bepaalde dingen te vervangen door een gezonder alternatief. En bepaalde regels voor jezelf te bedenken. Ik drink bijv niks met suiker erin, eet nooit wit brood, als ik chips eet, dan eet ik 1 bakje en niet meer. Avondeten moet de helft van mn bord uit groenten bestaan. Dat soort dingen.
Ik denk dat rond de 1800 kcal een beter idee is inderdaad. Of eerst naar 2000 en daarna naar 1700. En ik zou er bij gaan sporten zodat je meer spiermassa opbouwt. Dus bij voorkeur krachttraining thuis of in de sportschool. Voor vetverbranding is het het beste om eerst 45-60 krachttraining te doen en gelijk daarna 20-30 min cardio. En dat zou ik dan 3 keer per week doen. Dat is genoeg. Je hoeft niet gelijk (of überhaupt) met gewichten en stangen in de weer. Je kan gewoon apparaten gebruiken. De meeste sportscholen hebben een soort beginners training waar je leert hoe die werken en wat je moet doen. Ik ben zelf geen mega sport liefhebber. Maar omdat je van krachttraining niet mega buiten adem raakt en niet super gaat zweten, vind ik dat zelf prima te doen. En als schaamte een rol speelt; er zij allerlei soorten mensen in de gym, jong, oud, dik, te dun etc. Niemand let op je.
Voor eiwitten. Daar gaat iedereen meer windjes van laten zeg maar. Mocht je dat bedoelen. Maar je hoeft ook niet perse super veel eiwitten te eten. Begin gewoon met een proteïne shake na het sporten. En dan kijken hoe dat gaat. En voor een verzadigd gevoel is het vooral ook belangrijk dat je genoeg vezels eet. Denk volkoren producten en vooral groenten.