Lovely83 Wat ik heb begrepen is dat je regelmatig je trainingsschema moet aanpassen om die spierprikkel te blijven hebben.
Het idee van progressive overload dat je zelfs elke training zwaarder traint (in gewicht of reps) dan de keer ervoor om te voorkomen dat je spieren gewend raken aan het gewicht en om plateaus te voorkomen. Je doet dus eigenlijk continue meer dan de training ervoor om zo efficiënt mogelijk te trainen met zoveel mogelijk effect. Daar zit natuurlijk op langere termijn een max aan, maar je kan echt verbazingwekkend lang blijven verhogen per sessie is mijn ervaring. Je ziet dan ook echt bizar snel verschil op je lijf. Vooral het eerste jaar en dat is behoorlijk gaaf.
Het probleem is echter dat je veel gewicht nodig hebt om het zwaarder te maken. Met squats en deadlifts zit je al vrij snel op de 50 kilo en daarna kom je echt al uit bij dure zware gewichten, maar ook allerlei veiligheidsmaatregelen zoals een squatrek kopen enzo.
Ik ben wel benieuwd of je trainer dit kent. Ik had er zelf nog nooit van gehoord. Naar wat ik begreep kun je mbv muscle centric techniek veel efficiënter en zwaarder trainen dan mbv movement centric techniek. Het idee is dat je je mentaal leert focussen op de spier of spiergroep, die je wilt raken ipv op het doen van enkel de beweging. Hierbij eigenlijk continue de target spier onder spanning houdt en in het geval van lichaamsgewichttraining de spier extra aanspant op het einde van de beweging of juist halverwege (?!?). Nou ja dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk.
Dan zou ik bijv met zo schema als wat jij doet of met mijn trx icm deze techniek ook vooruit kunnen. Hiermee zou ik dus ook progressieve overload kunnen toepassen, maar ik snap daarvan nog steeds niet hoe of dit dan vanzelf gaat als je je mentaal op de spier focust? Er zijn wel schema’s op basis hiervan mbv een trx systeem online te vinden, maar die zijn betaald en ik wil niet ergens voor betalen, als ik niet helemaal heb uitgezocht of het ook echt werkt en hoe het werkt 😇.