Trees Dat er rust moest voor herstel dat wist ik wel, maar zo'n grafiek maakt het wel inzichtelijker. Maar hoe weet je nou wat jouw ideale tijd is? Ik train nu elke maandag en donderdag.
Mijn aandoening heeft denk ik geen invloed op de hersteltijd, maar sporten is lastig omdat je de gewrichten snel overbelast. En omdat mijn proprioperceptie (het vermogen in mijn eigen lichaam aan te voelen) wat minder is, en het lijf niet altijd automatisch hetzelfde doet als ieder ander lijf, wil ik nog wel eens totaal de verkeerde spieren gebruiken voor een bepaalde beweging. Als ik dus niet onder begeleiding sport, kan ik zo tig keer een oefening doen en totaal de verkeerde spier aan het trainen zijn -.-'
Ten slotte heeft mijn lijf nogal de neiging om ipv een set spieren, alleen de grote spieren te gebruiken voor een beweging. De gewrichten zijn namelijk instabiel, dat wordt deels opgevangen door de kleine spiertjes rond de gewrichten, die wil je dus graag sterk hebben maar het lijf trekt het niet om dan de stabiliteit + beweging te doen tegelijk.
Dat zorgt dus dat het heel moeilijk is om de juiste spieren te trainen zonder de gewrichten te overbelasten. En als je flink traint en je spieren zijn goed moe dan heb je ook nog kans dat achteraf de gewrichten uit de kom gaan o.d. omdat de spieren de stabiliteitsfunctie niet meer kunnen uitvoeren.
En dan heb je nog dat een eds lijf meer dan een gemiddeld lichaam zomaar uit het niets periodes heeft dat het gewoon voor geen ene meter vooruit te branden is.
Maarrrr als je het voor elkaar krijgt om precies goed te trainen, dan wordt die stabiliteitsfunctie beter en heb je minder klachten. En dat is enorm veel waard natuurlijk.
Ik train nu:
15 minuten fietsen
3 sets op een balansbal een gewichtje opzij-naar voren-omlaag
3 sets het gewichtje omhoog vanaf schouders
3 sets squats
3 sets 1 voet naar achter en weer terug
8 minuten lopen op de loopband
En die tijd ertussen is waarschijnlijk wat ik het meest fout deed hiervoor. Want ik vind dat zo saai 🙈