June ze klinken hier ook gewoon als groningers. Als ik dit hardop zeg, word ik trouwens met de hooivork het dorp uit gejaagd. Hun dialect klinkt namelijk echt heel anders. Ik hoor het verschil niet hoor 🤐.
Er is echter wel een verschil in dialect te horen tussen zand-Drenthen (op het zand wonen) en veen-Drenthen (van het veen). Als ik het goed heb begrepen zijn degenen van het zand van oudsher de rijkere drenthen en van het veen, de armere en minder ontwikkelde Drenthen. Wij zijn van het veen en de mensen hier zijn het daar niet mee eens itt die van het zand, die het er uiteraard wel mee eens zijn. Daar in Groningen komen ze uit de klei en dat is nog minder. Er zijn oudere mensen, die echt van mening zijn dat een dorp verderop, wat in Groningen ligt, echt hele andere type mensen zijn 🫣. Ik vind het allemaal dikke onzin.