iMoeder Ik denk dat de bocht van krachttraining naar bodybuilding een beetje kort is
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt? Of je begrijpt mij misschien verkeerd?
Het was vanuit mij vooral om aan te geven dat het een onderwerp is wat ik vanuit interesse al heel lang volg en dat ik daarop mijn mening baseer dat beiden belangrijk zijn. Dat ik denk dat je niet zo makkelijk kan stellen dat de een beter is dan de ander als het om afvallen gaat, omdat het veel complexer dan dat is. De een zegt dat cardio beter is, de ander krachttraining, maar zo zwart wit is m.i. niet. Het is denk ik niet voor niks dat bijna elk artikel wat je online hierover vindt elkaar hierin tegenspreekt.
Ik vind het dus zelf in de bodybuilderswereld altijd heel illustratief (vandaar dat ik dit aanhaalde als vb) dat flink afvallen en spiermassa opbouwen simpelweg niet mogelijk is. Als je veel afvalt, neemt je spiermassa af en dus neemt ook je basaal metabolisme af. Is niet tegenop te trainen, want dat lukt een bodybuilder al nauwelijks. Laat staan mensen zoals wij.
Cardio is qua kcal verbranden in dat geval effectiever, maar je wilt echter niet teveel spiermassa kwijtraken (want dan vertraag je het afvalproces ivm verlagen van je metabolisme), dus vandaar ook krachttraining. Als het om max een paar kilo gaat is het uiteraard een ander verhaal, dan zou ik vooral richten op enkel krachttraining. Ik bedoelde dus niet dat iemand een bodybuilder moest worden, maar dat je er wel bepaalde lessen uit kan halen. Zo gebruik ik het zelf iig.