Kyra73 Een combinatie dus van cardio en krachtraining.
Een combinatie is m.i. uiteindelijk het beste voor je hele lijf en het ondersteunt elkaar ook. Kracht helpt je bij cardio en vice versa. Met cardio verbrand je tijdens de activiteit zelf veel meer kcal dan met krachttraining. Met kracht verbrand je in rust meer na je training, mits (!) je zeer regelmatig aan krachttraining doet en een relatief hoge spiermassa hebt. Dit laatste wordt nog weleens vergeten. Door het afvallen verlies je ongewenst ook spiermassa en dit negatieve bij-effect kun je bijv deels tegengaan door aan krachttraining te doen. Alleen dan zal je niet enorm veel spiermassa kweken.
Afvallen en tegelijkertijd ook meer spiermassa kweken is namelijk vrij lastig. Vandaar dat bodybuilders als ze meer spiermassa gaan kweken (bulken) juist meer kcal gaan nemen dan ze nodig hebben en dan ook flink aankomen. Niet alleen in spieren, maar ook in vet. Als ze vetmassa willen verliezen (cutten) gaan ze juist minder kcal gebruiken dan nodig icm belachelijk veel eiwitten om niet teveel spiermassa te verliezen. Er zal dan echter altijd wat spiermassa verdwijnen, maar ze proberen zo min mogelijk te verliezen wat ze hebben opgebouwd tijdens het bulken. Het schijnt echter niet te voorkomen zijn, ondanks de 4 kippen en 3 liter kwark die ze elke dag naar binnen stouwen. De hoeveelheid eiwitten die ze eten, is voor de meeste stervelingen niet te doen. Wij verliezen nog meer spiermassa.
Welke twee het beste is om af te vallen, zijn de meningen echt enorm over verdeeld. Mijn idee is dat het een combi moet zijn. Los van het afvallen, is cardio ook gewoon goed voor je hart en vaten, mn ook voor het versterken van je hartspier, verlagen cholesterol, maar ook voor je hersenen/ verminderen psychische klachten m.n. depressies (voor mij een enorme drijfveer) en verlagen stress. Kracht is weer heel goed voor je botten, pezen en gewrichten en geeft je lijf meer vorm.
Ik ben al jaren een stiekeme meelezer op een bodybuildingsforum. Ik vind het ontzettend boeiend (en de foto’s daar zijn vaak ook wel appetijtelijk 🤣) maar het is best wel complex. Soms maken ze het daar ook wel extra complex of te complex vind ik. Uiteindelijk gaat het voor mij ook om plezier en dat strakke regime van een bodybuilder lijkt mij vreselijk. Je steekt er wel veel van op en ik gebruik wat mij past.
Kyra73 ik vind wandelen en straks hardlopen als dat weer kan gewoon erg leuk😄
Ik ook! In de sportschool vind ik cardio echt geen zak aan (boring), maar ik vond het heerlijk om lekker buiten te wandelen of te rennen. Vooral in het bos of over de hei vond ik fijn. Ik kan zo genieten van de natuur. In lette ook nooit op tempo, want het hoefde niet snel. Gewoon lekker relaxed rennen en om mij heen kijken. Tempo vogels kijken noemen ze dat in de hardloopwereld en dat tempo paste mij erg goed 😝.
Huggybird Maar wel vaak last van mijn knieën en andere blessures.
Ik merk nu ik gewicht kwijt ben dat alles zo veel makkelijker gaat.
Echt maakt een wereld van verschil. Ik vond dat zo fijn om te ervaren! Toen ik te zwaar was kreeg ik last van mijn knieën tijdens het rennen en ik denk achteraf gezien ook door een gebrek aan spiermassa hoor, want ik deed daarvoor niks.
Nadat ik afgevallen was nergens meer last van, maar heb ook mijn looptechniek veranderd ivm heuppijn. Voorvoet/middenvoetslanding met een hoge cadans (kortere snellere passen) ipv landen op de hak. Hierdoor blijven je gewrichten meer boven elkaar staan, waardoor de impact veel lager is. Daarna nooit meer last gehad en liep soms wel 80km per maand hard.