Nou dames!! Dank jullie wel voor jullie eerlijke gesprekken.
Ik moet zeggen dat Zwarte piet mn ogen heeft geopend doe gek dat ook klinkt. Ik had geen idee waar zwarte mensen mee te maken kregen wanneer de sint weer in het land was. Toen ben ik veel gaan lezen, heel veel leed vooral. Hoeveel kinderen er gepest werden en hoeveel volwassen deze periode als zeer ongemakkelijk en kwetsend ervaren.
Dit was voor mij een ommekeer werd Zwarte piet voor mij verleden tijd. Inmiddels voel ik mij ook zeer ongemakkelijk tijdens de sint periode maar dat terzijde.
Ook ik vind de woorden zwart en wit echt niet lekker klinken, veel te plat. Maar toch doe ik het omdat ik graag mijn steentje bij wil dragen in de strijd voor gelijkheid.
Ik ben het met Seven eens dat corrigeren niet genoeg is omdat wit de norm is. Juist om erover te praten en de verschillende kleuren, afkomsten, genders, seksuele voorkeuren etc te benoemen en te integreren in je dagelijkse leven normaliseer je het. Dat betekent niet benadrukken, alsof het dus anders is. Maar 'ze' horen er gewoon bij. Klinkt een beetje dubbel maar hoop dat jullie het begrijpen.