Ik heb gisteren zo'n bizar gesprek gehad met de meiden 🙈
Ik had een tijdje geleden iets geplaatst hier dat er een meisje werd mishandeld door haar moeder in de speeltuin en ik contact had gehad met de politie maar die konden niks doen omdat ik niet wist waar ze woonden. Dat heeft nog een flink staartje gekregen, de politie staat daar iedere week aan de deur, messen vliegen over de parkeerplaats en eergisteren heeft een van die gezinsleden een scooterplaat kapot geslagen op het hoofd van een klasgenootje van F. Er wordt een dossier opgebouwd om te kijken of ze gedwongen kunnen verhuizen. Genoeg redenen om te zeggen dat er dus niet gespeeld gaat worden met dat gezin lijkt me.
Maar, ik ken ze verder nog steeds niet. Het enige wat ik weet, is dat ze een Antiliaans gezin zijn bestaande uit 16 (!) personen. Ik zie ze alleen wanneer ze in de speeltuin zijn en lopen te schreeuwen/vechten met de buren en nu met het mooie weer zijn mijn kinderen ook meer buiten.
Maarja, hoe ga je dat gesprek aan? Hoe zeg ik tegen mijn kinderen dat wanneer zij er zijn, ze naar binnen moeten komen, zonder te benoemen wat het enige is wat ik van ze weet dat ze Antiliaans zijn?
Dus ik heb gekozen voor zeggen waar het op staat, dat ik gewoon niet weet hoe ik het moet verwoorden. Dat ik absoluut níet zeg dat ze niet met zwarte kinderen mogen spelen, maar alleen niet met dat gezin, en ze die kunnen herkennen aan het feit dat ze zwart zijn en altijd in een grote groep zijn. Maar dat ik me er bewust van was hoe stom mijn manier van verwoorden was, maar ik het anders gewoon niet kon uitleggen. 🤷♀️
Uiteindelijk zei F: mam, ik snap je. Maar als je wél gezegd zou hebben dat ik niet met zwarte kinderen had mogen spelen had je het gewoon uit kunnen zoeken en had ik N gewoon lekker verkozen boven jou!