• [verwijderd]

Ik weet niet helemaal goed hoe ik het beste deze vraag kan formuleren maar ik ga een poging wagen.

Heeft het krijgen van een VVE indicatie mogelijke (nadelige) gevolgen op de lange termijn?

En dan denk ik vooral aan het vroegtijdig een stempel opgedrukt krijgen die eventueel de verdere school opleiding negatief kan beïnvloeden door een lager bindend advies voor de middelbare school.

Iemand hier ervaring mee of eventueel informatie over?

Ons zoontje is nu net 2 en gaat 3 ochtenden naar de PSZ. Motoriek is hij heel sterk maar praten staat op een laag pitje. Echte woorden komen er nog niet uit. Zijn vader is Spaans, ik Nederlandse en spreek vloeiend Spaans dus de voertaal bij ons thuis is Spaans.

Nou is er zowel op de PSZ al een keer gevraagd of hij een VVE indicatie heeft als net tijdens een rondleiding op een basisschool en werd er daar ook gewezen op logopedie etc die ze hebben voor kindjes met die VVE indicatie.

Ik heb zelf al sinds het begin het idee dat hij laat zou gaan praten vanwege de sterke motoriek en omdat hij tweetalig wordt opgevoed, maar nu we hier op dit punt staan, begin ik toch een beetje te twijfelen of we niet inderdaad achter een VVE indicatie aan moeten gaan.

Het enige dat me echt tegenhoudt, is dat ik huiverig ben voor een “stempel” op zo’n vroege leeftijd.

[verwijderd] Nee. Dat geeft geen negatieve stempel. Het is juist goed om dit in te zetten. VVE wordt als een positieve stimulans gezien. En dat is het ook. Ik zou dit zeker aanvragen. Je geeft je kind daarmee gewoon net wat meer ondersteuning en mogelijk een iets makkelijkere start op de basisschool.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd]

Nee hoor dat heeft helemaal geen gevolgen, het zal hem alleen maar helpen..praat je zoontje helemaal niet?

Volgens mij ook niet. Hier vve indicatie kunnen krijgen ivm voorsprong ipv achterstand dus zegt niks.
      (overigens geen gebruik van gemaakt dus geen praktijkervaring met effect van vve)

• [verwijderd]

[verwijderd] een paar onduidelijke kreten en daar blijft het wel bij eigenlijk, al merk ik wel dat er veel meer geluiden en klanken uitkomen de laatste weken 🙂

• [verwijderd]

Koekie83 door een voorsprong? Dat had ik nog niet voorbij zien komen in hetgeen ik tot nu toe gelezen heb 😅

Is het dan niet verstandig dat jij ook thuis meer Nederlands tegen hem gaat spreken?

[verwijderd] haha ja het verbaasde mij ook toen ze het voorstelden bij het cb. Zo konden we voorrang krijgen en meer uren voorschool. Maar geen gebruik van gemaakt.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ysabella dat doe ik ook 🙂 maar als we z’n drieën zijn, spreek ik Spaans

• [verwijderd]

Soturi

Ben je wel eens bij de dokter geweest om te laten kijken naar zijn oren? Misschien heeft die last van vocht achter zijn trommelvliezen? Praat die wel spaans of dat ook niet?

• [verwijderd]

[verwijderd]
              Ja baad het niet schaadt t niet, kindjes van 2 zeggen vaak toch wel iig wat losse woordjes.
              Het kan best zijn dat hij door vocht of iets, wat slechter hoort en daardoor t lastiger is om te praten.

Het is alleen maar een optie hoor, niet om mee te bemoeien😊

• [verwijderd]

Als hij 2 jaar is en nog niet of nauwelijks spreekt dan altijd medische oorzaken uitsluiten zoals slechthorendheid.
                Dik kans dat zijn achterstand komt door meertaligheid maar altijd goed om even te checken of er niet iets anders (mee) speelt.

Volgens mij is zo’n indicatie juist goed. Onze buren hebben een kindje van 3. Zij praat Tsjechisch met haar, hij Nederlands en samen praten ze Engels (maar dus niet native Engels) Kind praat dus ook nog niet in het Nederlands goed genoeg. Af en toe een woord. Zij heeft nu ook een indicatie (nadat andere oorzaken zijn uitgesloten) en gaat nu een aantal dagdelen naar psz (want is dan wel een minimaal aantal dagen) zoals ik begreep is dat juist goed en heeft het geen invloed op lange termijn maar puur om nu juist te helpen. Ze gaat ook echt goed voor uit na slechts 2 maanden!