Pimpelmeesje Ik denk dat zo'n gesprekstechniek niet geschikt is om in het dagelijks leven continu te gebruiken, maar dat het je wel leert om te luisteren zonder direct je eigen oordeel de overhand te laten nemen.
Nee, in het echt werkt dat niet. In een 'normaal' gesprek stel je elkaar natuurlijk gewoon gesloten vragen en praat je wel over de toekomst enzo. Het is wat jij zegt: je leert wel op een andere manier luisteren. Als je een vraaggesprek voert waarbij je je eigen emoties en gedachten leidend laat zijn voor waartoe je de ander uitnodigt om te praten, dan stuur je dat gesprek een bepaalde richting uit.
Jij vergelijkt het met meditatie, dat klinkt voor mij ook wel logisch. Ik vergeleek het zelf met vechtsport. Dat doe je ook niet om het in het dagelijks leven steeds te gebruiken. Maar je houdt je lichaam fit, je beheerst je agressie en bewegingen, je oefent discipline. Bij zo'n dialooggroep doe je dat ook, maar dan op een mentaal gebied.
Maar vooral niks doen waar je geen zin in hebt 😉 Ik hoef niemand te werven, gelukkig. Maar mocht je ooit wel zin hebben, wees welkom.