- Bijgewerkt
[verwijderd] katten kunnen er heel goed uitzien op supermarktvoer, mijn oude kat is uiteindelijk 16 geworden toen ze 10 was werd er nierfalen ontdekt, dat kwam door het supermarktvoer wat ze altijd kreeg. Ze heeft chronisch veel medicatie gehad en op het laatst elke maand een infuus met vocht.
Mijn man en ik hebben nu 9 jaar 2 katten, we hebben ze een periode supermarktvoer gegeven, daarna concludeerde de dierenarts na aanleiding van bloedtesten dat de katten beide nierfalen hadden ondanks de mooie vacht. Sinds ze op dieet voeding zijn is het -zover kan- gestabiliseerd.
Wat ik wil zeggen, de buitenkant zegt niet zoveel over de binnenkant. Te veel zout is niet goed voor mensen en ook niet goed voor dieren. En een kat zonder eigenaar vergelijken met een kat die wel een eigenaar heeft zegt in mijn ogen niet zoveel.
Dit is trouwens voor mij niet het begin van een discussie over voer, want mij interesseert het echt geen biet wie wat voor voer aan zijn/haar huisdier geeft. Je kan alleen niet aan de buitenkant zien hoe het er aan de binnenkant aantoe is, daar heb je bloedonderzoeken en echo’s voor nodig. En niet elke kat krijgt nierfalen door supermarktvoer (dat is gewoon een feit, raskatten zijn er over het algemeen gevoeliger voor) net als dat niet iedereen die rookt kanker krijgt.
Rot om zo’n beestje zo te zien dat is moeilijk om los te laten, je zou ‘m bijna zelf mee naar huis nemen.