LilyMilie dit gaat denk ik ook wel wat anders dan jij beschrijft. Het is gestructureerder en minder vrij. Het zijn ook geen persoonlijke doelen, maar echt leerdoelen met waar je minimaal hoort te zijn op jouw niveau. Gewoon heel concreet en voor iedereen gelijk. Alleen sommige kinderen lopen voor en zitten nu bijv al eind eerste klas en/ of volgen een aantal vakken op een hoger niveau, maar je kan niet achterlopen.
Met je coach maak je bijv het doel: komende week doe ik dit en dat van geschiedenis op die en die dag en dan boek je dat in. De week erop check je samen met je coach of dat ook gelukt is. Ook bepaal je samen met de coach waar je hulp bij nodig hebt en wanneer. Dan stuur je samen met de coach een bericht naar mevrouw huppelepup of schrijf je je in voor uitleg bij mevrouw huppelepup op het betaplein. Dit staat dan ook vast.
Je maakt met je coach een rooster voor komende week. Bijv volgende week 2 uur Engels, want dat vind ik makkelijk en kan ik wat overslaan, maar we doen 5 uur wiskunde, want dat vind ik moeilijk en daarbij moet ik extra oefeningen doen. Vervolgens moet je je dan wel aan dat rooster en de afspraken voor individuele uitleg houden. Je kan tussendoor extra uitleg vragen/ krijgen, maar niet minder.
Je beoordeelt ook jezelf niet met een formulier, maar een docent beoordeeld jouw opdracht en toets aan de hand wat een kind op dat niveau moet kunnen. Je krijgt alleen geen cijfers. Je haalt het of je haalt het (een deel) niet. Dat deel wat je niet haalt doe je over als je dat nodig hebt om verder te komen bij het vak of als je dit nodig hebt voor je algehele voortgang. Het persoonlijke zit erin dat je samen met de coach kiest op welke manier (uit een lijst met opdrachten bij dat onderdeel) en wanneer je een vak gaat afronden. Met uitzondering van de toetsen overigens. Af en toe heeft ze gewoon een ouderwetse leertoets en dan heb je geen keuze.
Afhankelijk van het kind doe je dus alles samen met de coach tot veel meer zelf plannen met toezicht van de coach. Mijn dochter doet echt alles nog samen, maar is nu aan het oefenen om zelf kleine stapjes in het plannen te maken. Eerst was het meer voorkauwen en nu draagt ze daarin veel meer zelf ideeën aan en geeft de coach feedback hierop. Dit is voor haar al een hele stap en ik denk dat het voor haar goed is dat ze hier zoveel training in krijgt. Mijn eigen planningsvaardigheden op de middelbare waren echt dramatisch. Oftewel compleet afwezig. Ik had de mazzel dat ik er weinig voor hoefde te doen, want anders was ik keihard onderuit gegaan (wat in mijn eerste studiejaar uiteindelijk wel gebeurde).