LilyMilie ik denk dat ze de grootste tijdwinst halen doordat er veel minder klassikaal onderwijs is. Ik denk de helft van de uren ongeveer. Samen met je coach schrijf je je in voor de rest van je uren op een bepaald plein (taalplein, betaplein etc.). Daar zitten de verschillende vakdocenten en kun je individueel uitleg krijgen en aan het werk voor je doelen. Voor dochter werkt dit super. Ze heeft heel veel moeite met concentreren bij klassikaal uitleg, maar met individueel uitleg gaat dit veel beter. Daarnaast kan ze kiezen bij welke docent ze uitleg vraagt. Bij wiskunde krijgt ze deze tegenwoordig bijv van een andere docente, omdat ze de uitleg van haar eigen docent niet goed begrijpt.
Daarnaast hebben ze geen boeken en gaat alles via de laptop. Dat zal ook tijdswinst opleveren. Je kiest bijv daarin uit hoe jij je vak wil afronden en wanneer. Alles staat in het systeem. Hierdoor kunnen docenten ook checken waar ze is en wij als ouders ook. Dochter sloot bijv haar Engels afgelopen keer af door het maken van een vlog in het Engels over een zelfbedachte superheld. Een ander kind schrijft bijv liever een verslag of maakt een Engelse strip. Je kiest wat bij jou past en waar jij gemotiveerd van raakt. Ik denk dat het voor een docent niet zoveel uitmaakt wat de vorm is (het wordt natuurlijk ook meer verspreid ingeleverd) en dat het systeem denk ik aangeeft hoe beoordeeld moet worden? Ik weet niet precies hoe dat werkt.
Een deel van de toetsen is overigens wel gelijktijdig, maar gaat ook via de laptop. Docenten kijken online na, zetten vinkjes, bij een fout wordt het juiste antwoord met uitleg er automatisch bij gezet en de computer rekent vervolgens uit of ze het gehaald hebben of dat ze een deel opnieuw moet doen (ze krijgen de eerste 3 jaar geen cijfers en je hoeft het deel wat wel goed ging nooit opnieuw te doen). De computer maakt daar weer een nieuwe toets van voor de leerling. Dochter doet havo, maar ze rond ook toetsen af op vwo niveau. Ik geloof dat dit tijdens het maken van een toets wordt aangepast als het bijv wel erg makkelijk gaat? Geen idee hoe dit precies werkt. Er is dus veel geautomatiseerd en dat zal ook wel veel tijd opleveren.
Ik heb trouwens geen idee hoeveel leerlingen een coach heeft. Een coach is een docent, maar geven geen les. Ze doen enkel individuele begeleiding, zodat de coach zich hier volledig op kan richten en het niet ernaast moet doen.
Er zijn nog wel 100 dingen die anders zijn. Zelfs de indeling van de school is anders. Klassen zijn ook wat kleiner, minder lokalen, meer werkplekken overal. Ze zijn nog wel continue bezig met verbeteren. De eerste paar jaar liep het veel minder soepel. Werd er bijv teveel qua plannen en zelfstandigheid bij de leerling gelegd. Het is echt nog wel in ontwikkeling. Ik vond het eerst ook wel spannend of een kind met ADD hier goed op zou gaan, maar het werkt voor haar. Ze krijgt wel veel meer ondersteuning bij het plannen dan gemiddeld, maar ik merk dat ze het wel begint op te pikken en ik hoop dat ze daar later ook profijt van gaat hebben. Ik ben ook heel benieuwd hoe onze jongste het hier straks op gaat doen. Zij heeft zo andere manier van denken en ze begint steeds meer vast te lopen in het reguliere systeem. Ze gaat met steeds minder plezier naar school, dus ik hoop dat dit straks weer veel beter gaat.