Meca ik heb daar zelf best wel een duidelijke mening over en deze is gekleurd door mijn eigen ervaringen. Ik vind namelijk dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt voor je eigen gezond, mede ook vanwege de mensen om je heen. Zoals je kinderen, je partner, je familie etc. Zij houden van je en willen je ook niet kwijt. Daarnaast zadel je ze wel op met jouw manier van leven als je ziek wordt en er verzorging nodig is. Ik vind het een bepaald soort egoïsme om je eigen gezondheid zo ontzettend te verwaarlozen. Ik begrijp het argument ‘ik geniet tenminste van het leven’ ook niet. Wat is er precies genieten aan ziek zijn, belabberd voelen, dagelijks medicijnen moeten slikken en morbide obesitas hebben? Genieten is in mijn ogen dan ook niet alles eten wat los en vast zit en je dagen zittend slijten op de bank.
Het klopt dat je geen garanties hebt wat betreft je gezondheid, maar als ik mijzelf net zo had verwaarloost zoals de rest van mijn familie nu doet was ik er of nu veel slechter uit gekomen of had ik al veel eerder een cva gehad. Ik heb voor mijzelf ruim 10 jaar geleden het roer omgegooid en ik heb geen seconde minder van mijn leven genoten. Ik ben dankbaar voor het feit dat ik een fit en sterk lijf had toen ik ziek werd. Voor mijzelf is het heel simpel, het deel waar ik wel invloed op heb mbt gezondheid zorg ik goed voor. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn geliefden.
Eerlijk gezegd kan ik best wel pissig worden op dit soort uitspraken van familieleden. Mijn vader 140+ kilo, diabetes niet onder controle door zijn gezuip en gevreet, vrouw met alzheimer, waarvoor gezorgd moet worden. Als hij zo doorgaat gaat hij het komend jaar ook nog een of beide voeten kwijtraken. Ze gaan nu zijn teen al amputeren en wie gaat er straks voor zijn vrouw zorgen? Gelukkig geniet HIJ wel van het leven 😖. De helft van mijn familie heeft een erfelijke hartspierziekte of het gen daarvoor, waardoor ze deze ziekte gaan krijgen. Ze zijn allemaal morbide obese. Deze combinatie is dodelijk. Zij genieten ook vreselijk van het leven en de rest van de familie maakt zich vreselijk zorgen. Ze hoeven heus niet allemaal superslank en sportief te zijn, maar jezelf verwaarlozen en dat vervolgens goedpraten onder het mom ‘genieten’ daar heb ik geen positief woord voor over.
Respect heb ik voor mensen als @Huggybird, die haar best doet. Dat hoeft niet perfect en dat gaat vast met vallen en opstaan, maar ze doet het wel. Voor zichzelf, maar ze denkt tenminste ook aan de mensen om haar heen.