Ik was vandaag op de fiets met de jongste achterop en de oudste op haar eigen fietsje naast me onderweg naar huis. Ik sla rechtsaf met de oudste keurig naast me. We fietsen gewoon door als ik een auto achter me ineens hoor toeteren, waar ik een beetje van schrik, maar waarbij ik me vooral afvraag waarom die toetert. Er kwamen fietsers mij tegemoet met daarachter ook een auto. Dus de auto achter mij moest even wachten voor hij ons kon inhalen. Uiteindelijk passeert de auto en kijken de bijrijder en ik elkaars kant op. Op het moment dat zij zag dat ik haar kant op keek, schudde ze afkeurend met haar hoofd, geen idee waarom.
Ja, ik fiets met een peuter naast me, waardoor ik wat meer op de weg fiets dan ik anders zou doen. Een weg die breed genoeg is overigens dat tegemoetkomend verkeer geen gekke manoeuvres uit hoeft te halen om mij te ontwijken en achteropkomend verkeer ons ook gewoon veilig kan inhalen als er geen tegenliggers zijn. Zelfs als ik meer aan de kant had gefietst, zouden auto's moeten wachten als er een tegenligger aan kwam.
Ja, ik fietste behoorlijk langzaam, zeker omdat peuter überhaupt niet snel kan fietsen, maar het op dat punt even vertikte. Ja, ik slingerde misschien een beetje omdat ik langzaam fietste en omdat ik een niet stilzittende tweede kind achterop zat, wat me wat sneller uit balans haalt.
Toen ik rechtsaf sloeg, was het verkeer van links, dat ik voorrang zou moeten verlenen, ver genoeg weg, waardoor ik gewoon de weg op kon draaien. Als de oudste naast me fietst, kijk ik sowieso extra goed of we kunnen omdat ik rekening hou met acties van een deels onvoorspelbare peuter omdat het toch een peuter blijft. Maar dit zijn met name acties als niet snel genoeg gaan fietsen als ik zeg dat ze moet fietsen of een bocht iets te ruim nemen. Geen acties waarbij de peuter ineens een compleet andere kant op fietst en daardoor gevaarlijke situaties creëert.
Het was veilig genoeg om op peutertempo rechtsaf te draaien en oudste sloeg precies zo rechtsaf als ik had ingecalculeerd.
Of was het probleem niet dat ik er met een peuter fietste, want die moeten het toch ooit leren toch? maar dat de peuter in kwestie haar zijwieltjes nog (hoog afgesteld) aan haar fiets had zitten? Hoewel ik denk dat ze prima zonder zou kunnen fietsen, durft ze dat nog niet en ga ik dat niet afdwingen. Maar ik weet wel dat ze vrijwel direct stopt als ik zeg dat ze moet stoppen.
Lang verhaal kort; dat getoeter was waarschijnlijk dus voor mij bedoeld, maar ik zou niet weten waarom.