Trees Ik wil best geloven dat het hechte vriendschappen geef hoor.. Ik ben zelf niet zo van de groepen mensen in het algemeen dus ik weet dat dat gewoon mijn eigen ding is. Maar waarom moet dat naakt? Kunnen ze niet gewoon een ijsje gaan eten ofzo als groepsvorming en bindingsproces? π¬
Want mijn eerste gedachte is alle metoo verhalen die er ook in de sportwereld zijn, maar juist in deze tijd willen we onze kinderen allemaal leren dat ze de baas zijn over hun eigen lichaam en hun eigen grenzen bepalen, maar ondertussen moeten ze wel naakt zijn in groepsverband 'omdat dat er nou eenmaal bij hoort'.
Maar ook op psychisch vlak zie ik gewoon veel bezwaren. Ik heb zelf een kind met (beginnende) genderdysforie, dus het omkleden zelf is al lastig, laat staan naakt zijn in de groep. Kinderen die grensoverschrijdend gedrag mee hebben gemaakt, kinderen met eetstoornissen. Je hoort ook genoeg verhalen over de lhbti+gemeenschap binnen sport dat mensen gedwongen langer in de kast moeten blijven omdat het problemen oplevert in de kleedkamer.
En dan vraag ik me gewoon af wat de meerwaarde is van samen douchen.. Wat leren ze nou van gezamenlijk douchen wat ze niet op een andere manier kunnen leren?