Ysabella
De test die je beschrijft is de Schlichting Test, als ik het zo lees heeft ze zowel de test voor taalbegrip als taalproductie afgenomen.
De test voor begrip begint met simpele opdrachten (waar zijn de ogen) en wordt steeds complexer (wijs de kleine blauwe vis aan nadat je de witte ster op de grote blauwe vis heb gelegd). Zo ook met productie. Ze worden vooral ingezet voor kinderen met een achterstand.
De beide testen worden afgebroken bij 5 opeenvolgende fouten (= geen correcte uiting/actie), zo te horen heeft ze dat exact gedaan.
Deze testen zijn geen IQ testen, maar geven wel een Q score die je kunt vergelijken met de IQ score. Als daar een groot verschil in zit kun je daar bepaalde dingen uit afleiden.
Zo te horen heeft ze de testen helemaal correct afgenomen, precies zoals ze bedoelt zijn. Hopelijk heeft ze daarnaast ook gelet op je zoon. Daarom zou ik (3de jaars student logopedie) de test afgebroken hebben omdat je hierdoor geen betrouwbare uitslag hebt. Of ik zou hem juist verder afgenomen hebben om te kijken hoe hij scoort op de moeilijkere onderdelen.
Nou ja, lang verhaal. Hopelijk geeft het je wat duidelijkheid over de testen en de bedoeling daarvan. Ik ben een student en heb geen ervaring met hoogbegaafdheid, dus neem je vraag zeker mee naar iemand die er verstand van heeft en jullie begeleid.