[verwijderd] Ik ben van mening dat kinderen met hb sneller serieus genomen moeten worden en sneller zouden moeten overgaan naar onderwijs dat gericht is op hen. Ik heb het dan niet over peuters en kleuters maar over schoolgaande kinderen, kinderen die al getest zijn.
Maar je kunt kinderen in de leeftijd tm 6 jaar helemaal niet testen op Hb. Dan heet het een ‘ontwikkelings voorsprong’ en kan het nog alle kanten op gaan. Ik heb bij dochter bijv al op het CB aangegeven dat ze voorliep. En dan zeggen ze consequent dat ze daar niks mee gaan doen. Alle kinderen moeten gewoon starten op regulier onderwijs en wanneer ze daar vastlopen, dan zie je het dan maar weer.
En sommige kinderen doen het vervolgens prima op regulier onderwijs, sommige niet. En ook dan ligt het er maar net aan wat school daarmee doet. Ik heb goeie, maar ook heel slechte ervaringen op dat vlak. En dat kun je nou eenmaal niet altijd voorspellen wanneer je op 2-3 jarige leeftijd voor een school gaat inschrijven, of, nog eerder, wanneer je
een oudere broer / zus inschrijft. Juffen en meesters komen en gaan, een schoolleiding en aanpak kunnen veranderen terwijl je kind er op school zit etc. Ik heb wat dat betreft in zijn geheel niet zo’n hoge pet meer op van het basis onderwijs. Want het is altijd wel wat en ieder kind wat ik er aflever is heel bijzonder voor weer een andere reden. Je kleurt er niet zo snel meer binnen de lijntjes. En ja, ook ik heb meegemaakt dat rapporten, diagnoses en plannen van aanpak waar soms maanden onderzoek aan vooraf ging, gewoon aan de kant worden geschoven. Met ‘ja maar als het werk niet word afgemaakt, dan moet A dat toch inhalen en is er geen tijd voor pluswerk’. Of ‘Ja maar zulk gedrag kunnen we niet hebben dus dan moet D toch naar de gang’ (straf geven bij werk niet af kunnen krijgen, terwijl er al diagnose en plan voor ADHD ligt). Ik weet ook niet waar die houding vandaan komt. Maar frustrerend als ouder is het wel. Dus ik kan de emotie van @[verwijderd] heel goed begrijpen. Het is soms net alsof je tegen de muur praat daar.