[verwijderd] Ik denk dat er misschien veel onduidelijkheid is over waar deze kinderen onder vallen. Zowel bij overheid als bij leraren als bij ouders. Mijn mening is dat ze onder speciaal onderwijs zouden moeten (gaan) vallen. Ze vallen namelijk duidelijk niet onder regulier?
Daar is wettelijk gezien geen onduidelijkheid over hoor. Deze kinderen horen op het regulier onderwijs.
[verwijderd] Is er een HB lobby? Of hoe werkt zoiets? Iemand die het bespreekbaar gaat maken bij de overheid?
Er zijn wel organisaties die lobbyen bij de overheid. Veelal bestaan die organisaties uit ouders van kinderen die zijn vastgelopen. De overheid verwijst echter doodleuk naar de samenwerkingsverbanden. Die krijgen geld om te zorgen dat er voor alle kinderen in de regio passend onderwijs is. Dat geld is verstrekt, dus dan is het aan de samenwerjingsverbanden om het te regelen. Dat die dat niet doen heeft de overheid verder geen boodschap aan.
[verwijderd] valt hb onderwijs niet onder speciaal onderwijs? Je hebt/had? Leonardo onderwijs, dat was voor hb kinderen (of randje hb). Vielen zij niet onder speciaal onderwijs?
Nee, dat is geen speciaal onderwijs. Leonardo is (meestal) particulier. Dus duur.
[verwijderd] Begrijpelijk dat het lastig is, maar waarom gaan ouders niet meteen naar een andere school? Waarom voor leefbaar kiezen als er in principe andere opties zijn. Niet veel en moeilijk.. maar het is er wel? Toch? Of is het er helemaal niet?
Het is er inderdaad vrijwel niet. Wat het beleid betreft horen hb kinderen gewoon in het reguliere onderwijs thuis. Het is dus heel erg afhankelijk van de individuele school en de individuele leerkracht hoe er mee omgegaan wordt. Maar het feit dat samenwerkingsverbanden ook vaak geen passende plek kunnen geven, terwijl dat wel hun taak/verantwoordelijkheid is en zij met alle scholen in de regio in contact staan laat al zien dat het er gewoon nauwelijks is. Dus waar moet je heen?
[verwijderd] Wat willen de meeste ouders eigenlijk? Een aparte school iets verder weg (waardoor meer gelijken), een aparte klas op een school dichtbij, of meer passend onderwijs in een reguliere klas op regulier onderwijs? Of heel iets anders?
Het moeilijke is: ook dat is verschillend. Want de ene hoogbegaafde is de andere niet en bovendien isnhet ene kind meer beschadigd dan het andere, dus ook daarin geldt niet een "one size fits all" aanpak. Bovendien hebben ouders natuurlijk niet allemaal dezelfde pedagogische overtuigingen.
Ik denk dat het er allemaal moet zijn: meer passend onderwijs in een reguliere klas; meer externe plusklassen waar kinderen uit de regio een dag in de week samenkomen, terwijl ze de andere dagen gewoon in hun eigen klassen zitten; en meer full time hb-onderwijs.
[verwijderd] Je hebt gelijk, sorry, ik ben heel fel. Het raakt me gewoon heel erg en het is hier allemaal nog heel vers. Vervolgens zegt iemand dat leerkrachten over een hb-er op haar school zeggen dat ze het niet zien en dan zeg jij dat je dat eigenlijk niet gelooft. Dus eerst wordt ontkent dat het kind hb is (door school) en vervolgens wordt die ontkenning ook nog eens niet serieus genomen. Dat voelt voor mij echt als een trap na.
En ik vond het m.n. moeilijk toen je begon over dat ouders naar jouw mening ook gewoon te veel verwachten van leerkrachten en dat al die extra begeleiding gewoon niet realistisch is in een klas. Want als R. maar half de aandacht en begeleiding had gehad in de klas als die Robbie krijgt, dan was dit nooit zo gelopen. En begrijp me niet verkeerd: ik gun het jou en belangrijker: ik gun het Robbie. Het is zo mooi om van de zijlijn te zien hoe hij zich ontwikkeld en hoe zijn school daarin een enorm positieve invloed heeft. Dat verdient íeder kind! Maar voor hb-kinderen is dat er gewoon niet in Nederland. Tenzij je als ouder voor particulier gaat.
Maar ik realiseer me dat ik veel te emotioneel betrokken ben en van daaruit veel te fel heb gereageerd. Dus nogmaals sorry.