aardbeitjes ik vind dat kleinelai het hier heel goed verwoord:
[verwijderd] Ik ben voor meer vrijheid voor vrouwen, ze de keuze laten ipv ze weer te vertellen wat ze moeten doen. 50 jaar geleden moesten we thuis zijn, nu moeten we werken. Laat ons eens met rust, we zijn wijs genoeg om onze eigen keuzes te maken
Dat is iets wat ik verder hier weinig terug zie komen in deze discussie, en dat vind ik jammer. Ik shame absoluut geen vrouwen die ervoor kiezen om (fulltime) te werken, want het gaat mij om de keuze die iedereen voor zichzelf mag maken (mits dit mogelijk is uiteraard). Ik proef gewoon een vooroordeel in de stelling zelf, dat meer vrouwen die keuze zouden moeten maken, terwijl ze net zo goed het recht hebben om de keuze níet te maken.
Femkes ik weet er alles vanaf hoor 🙃
Maar er ís een vangnet wanneer het niet loopt als gepland. Het is niet zo dat wanneer je financieel afhankelijk bent van een partner en deze weg zou vallen, je niks meer kan en je onder een viaduct moet gaan wonen.😉
Het leven houdt niet op na een scheiding, en een keuze die gemaakt wordt tijdens een huwelijk hoeft niet dezelfde te zijn na een scheiding.
Ik heb een familielid die na een huwelijk van 20 jaar waarin ze volledig afhankelijk is geweest van haar man na de scheiding voor het eerst fulltime is gaan werken, ik heb een vriendin die een studie is gaan volgen waar haar man altijd op tegen was en ik ken vrouwen die in de bijstand terecht zijn gekomen nadat ze hun hele huwelijk gewerkt te hebben omdat de andere factoren te zwaar wogen. Je weet nooit hoe je gaat reageren tot de situatie er ook daadwerkelijk naar is, dat is in iedere situatie persoonlijk.
Natuurlijk snap ik dat je de bijstand wil voorkomen hoor, het is geen aanrader, en als die mogelijkheid daartoe is, helemaal prima.
Maar het is geen garantie, en vaak is het ook gewoon een angst die geprojecteerd wordt op keuzes van een ander, en komt daar al snel een vooroordeel uit voort.