Honkeytonk Maar zolang je met z'n tweeën bent zie ik het ook niet als slecht om al het werk (en geld) te verdelen. Juist wel goed.
Verdélen inderdaad. Dat vind ik persoonlijk een veel meer na te streven situatie. Dus niet de ene doet alles in huis en de andere alles daarbuiten. En ik vind het ook treurig dat sommigen zich in zo'n onmogelijke houdgreep bevinden dat ze en-en-en moeten doen. Alleenstaanden bijvoorbeeld, die ik het enorm gun dat er een basisinkomen komt, zodat zij ook de ademruimte krijgen die iedereen verdient en niet alleen toebedeeld zou moeten zijn aan mensen in een relatie.
Ik pleit ervoor dat als je het jezelf kunt veroorloven op 1 salaris te leven, dat je dan allebei parttime werkt, parttime zorgt, parttime ontspant, parttime jezelf ontwikkelt etc. Een evenredige verdeling.
Nu weet ik dat de huidige maatschappelijke situatie daar (nog) niet ideaal op is ingericht. Mannen krijgen vaak niet de optie om parttime te werken en vrouwen blijven zich (ook door veel externe factoren) geroepen voelen om de man de ruimte te geven voor werk en zelf de verantwoordelijk op zich te nemen om thuis te blijven. Maar ik denk ook: zo lang als we ons daarnaar conformeren, houden we het in stand. Het is een beweging die twee stappen vooruit zet en weer eentje terug. Het duurt.
Kennelijk vinden een hoop mensen het best, dat kan natuurlijk ook. Men heeft zo zijn eigen waarden en traditionalisme is ook een waarde. Maar ik vind het persoonlijk (mijn waarden) niet positief. Ik zou het er niet mee doen, laat ik maar zeggen.