• [verwijderd]

Vond dit altijd een leuk topic.

Welke artikelen vond jij echt een aanrader en welke absoluut niet? En waarom?

• [verwijderd]

Tijdens de zwangerschap of er na?

• [verwijderd]

[verwijderd] oh erna inderdaad! Maar dingen die je handig vond tijdens de zwangerschap kunnen natuurlijk ook.

• [verwijderd]

Ok!

Zwangerschap TOP:

• Ik heb de laatste maanden (zomer) in pyjamabroeken van de HEMA gelopen. Ook op straat. En het boeide me niks, ze zaten zo lekker 😂
    • Ik maakte om de twee weken een foto van mijn buik, steeds precies hetzelfde. Zo tof om dat rijtje te zien! En natuurlijk ook uiteindelijk met de baby!
    • Feelgood-kaarten, die hebben me in de laatste paar weken erg geholpen. Tijdens de bevalling helemaal niet haha
    • In de laatste weken (en kraamweek) heb ik 1 bepaald badschuim gebruikt. Als ik dat nu weer gebruik (is bijna op maar ik ben er super zuinig mee), ben ik weer helemaal terug in die periode. Geuren kunnen zoveel herinneringen los maken!

Zwangerschap FLOP:

• Voedingskussen om mee te slapen. Gewoon. Echt. Niet.
    • Anti striae-smeer-spul. Dat werkt niet.

Baby TOP:

• De wipper die bij de Stokke Steps hoort. Geweldig fijn en handig!
    • Hydrofiele doeken. We gebruikten er 5-6 per dag (!) Ons zoontje was een enorme spuger. Overal lag een doek haha.
    • Voedingskussen, we gebruikten hem vooral als babynestje (met een aankleedkussenhoes er overheen)
    • Boxpakjes en overslag-rompers

Baby FLOP:

• NAIF-creme. Hij kreeg er enorm uitslag van
    • Tummy-tub, een keer gebruikt maar we vonden het zelf niet zo fijn

Komt vast nog meer in me op, maar nu laat ik het hier even bij 🙂

Top:
    Newborn set van de Stokke kinderstoel
    Draagdoek/-zak
    Autostoeltje voor isofix

Flop:
    Reiswikkeldoek (Lodger)
    Elektrische kruik
    Badthermometer

• [verwijderd]

TOP;

• Bugaboo donkey! Of de Buffalo. Zulke fijne wagens!
    • cupholder voor de kinderwagen. Handig voor m’n eigen fles water of fles van de kindjes.
    • familyfix. Makkelijk met de maxicosi en later met de autostoel.
    • avent Natural flessen en spenen. Kindjes pakken ze goed en ze zijn er in t roze en blauw 😃
    • heel veel hydrofielen.
    • puckababy slaapzakken, duur maar gaan lang mee.
    • tweede verschoonkussen beneden zodat je niet elke keer naar boven hoeft te lopen.
    • dooky
    • geparfumeerde luierzakjes en de diaperchamp
    • wikkelcapes en de wrapper van Koeka
    • stokke triptrap met babyset
    • rompers van petit bateau
    • babyfoon met camera

FLOP;

• Boxpakjes. Vet onhandig met verschonen en sloot niet mooi aan.
    • flessenwarmer. Duurt veel te lang.
    • Dr Brown flessen.
      -
    • [verwijderd]

• Bijgewerkt

Zwangerschap

Hit:

• die lange voedingskussens-achtige kussens van de Ikea. Ik had er drie en bouwde elke avond een bunker om mij heen.
    • zwangerschapsjoggingsbroeken van de Kiabi in een maatje groter. Lelijk maar heerlijk! En goedkoop!
    • Pijnstilling tijdens de bevalling. Aanrader.

Flop:

• al die (dure) middeltjes om striae tegen te gaan. Ik heb ze nooit gebruikt want het is onzin, gewoon bodylotion gebruikt. Geen streep. Bodylotion top, crème flop.
    • Voedingsbh's. Ze zijn lelijk en steunen je giga zware borsten niet. (Ik had gewoon topjes en BH's in 3 maten groter)
    • aaaaaalll die boeken over bevallen, de zwangerschap en de baby. Weggegooid geld. Praat met de vrouwen in je omgeving over de bevalling en over hun new born en je weet wat je moet weten.

Baby

Top:

• boxpakjes! Schattig, makkelijk en comfortabel voor de baby. Geen gedoe met sokjes en kruipende shirtjes.
    • XL hydrofieldoeken, ik had een zomerbaby en ik gebruikte die doeken overal waar hij lag. Bank, grond, in het park op het kleed, als dekentje als het net iets frisser werd, als steuntje.
    • wegwerpluiers van pampers en billendoekjes ook van pampers. Wipe, wipe, vouw vouw en weg ermee! Nooit luieruitslag gehad.
    • wipstoeltje!
    • co-sleeper!
    • een heel dik vest voor je baby ipv een winterjas.
    • rompertjes van de C&A
    • Slaapzakjes. Veilig en makkelijk.
    • Avent flesjes. Maar ligt echt aan je baby wat fijn is. Tip: koop niet direct 10 flessen van 1 merk. Koop er 1 of 2 van verschillende merken en kijk welke je fijn vindt.

Flop:

• spuugdoekjes. Mijn baby spuugde nooit, dus die 10 doekjes heb ik nauwelijks gebruikt.
    • grote mensen kleertjes voor baby's. Een new born in een spijkerbroek, schoenen of trui met capuchon... nee.
    • Draagzak. Voor sommige baby's de uitvinding van de eeuw, voor andere een ware nachtmerrie. Koop er pas 1 als de baby er is.
    • Babyphone
    • babynestje, ze zien er schattig uit maar volkomen doelloos. En onnodig duur.
    • Toch6 hebben hierop gereageerd.

TOP;

• Bugaboo
      • Dr Brown flessen
      • Difrax spenen
      • Diaperchamp
      • Draagzak (lifesaver)
      • Poedertorentjes (meerdere)
      • Avent bakjes om hapjes in te vriezen
      • Extra verschoonkussen (bij de tweede zodat ik niet steeds naar boven hoefde)
      • Hydrofielen (veeeel vooral bij eerste refluxbaby)
      • Babynestje (bij een eerste vond ik het niet handig bij de tweede heel erg)
      • Box (eerste niet handig, tweede heel erg)
      • Wipstoel (eerste niet handig, tweede heel erg)
      • Hema rompers (sowieso veel van Hema haha)
      • Koeka Maxicosizak
      • Maxicosi Adapters voor BugaBoo
      • Slaapzakjes (puckababy o.i.d.)
      • Afhankelijk kind: inbakerdoek van Pacco (de beste)

Flop
      Winterjasjes voor babys (beter vesten of wrappers)
      Schoentjes voor babys (wat een gepruts)
      Spuugdoekjes (veel te klein gebruik gewoon hydrofielen)
      Ledikantdekens (had ik allemaal dekens over omdat ze in slaapzakjes sliepen
      Bij de tweede hebben we babyfoon helemaal niet meer gebruikt

Top:
      Draagzak (wel pas kopen als de baby er is)
      Bugaboo buffalo
      Babyfoon met sterrenprojector
      Verschoonkussen beneden
      Ledikant dekens
      Voedingskussen (zowel om mee te slapen tijdens te zwangerschap als voor erna voor extra ondersteuning bij matras spelen)
      Cosleeper

Flop:
      Zwitsal, wat stinkt dat spul!!
      Babyolie/crèmes
      Boxpakjes (die drukkers sloten nooit mooi aan)
      Broekje of pakjes met voetjes eraan, die heeft mijn zoon nooit gepast. Of te kort of te lang.
      Kast op de babykamer (nooit gebruikt , nog steeds niet)

Als je dit topic bedoeld hebt voor erna dus als de baby er is past hij beter onder de kinderen 0 tot 1 jaar

• [verwijderd]

Born2bme Ik vind hem hier beter passen 🙂

• [verwijderd]

Hier is beter want het is informatie voor zwangere vrouwen die de uitzet gaan aanschaffen, niet voor vrouwen die de uitzet al hebben 🙂

Klopt jullie hebben gelijk. Ik twijfelde ook even maar idd de uitzet ga je al aanschaffen tijdens zwangerschap.

5 dagen later

Wollen kleertjes. Geen probleem met hun temperatuur meer.
        Genoeg hydrofielen
        Kraamverband
        Bugaboo
        Een voeten zak in de maxi cosi (voor winterbaby's, ik heb er 2)
        Draagdoek
        Omslagrompers
        Als je van plan bent borstvoeding te geven, geen kolf kopen van te voren. Je kan er een huren bij de zorgwinkel. Als de borstvoeding goed gaat kan je altijd nog een aanschaffen.
        Voor als je borstvoeding wilt geven:
        Wasbare zoogkompressen
        Lanoline creme voor je tepels
        Evt tepelhoedje
        Voedingshemdje
        Telefoon nummer van een lactatiekundige

Flop
        Box
        Commode
        Baby speelgoed
        Baby verzorgings producten
        Tummy tub
        Lakens (kreeg het nooit zo mooi en strak als de kraamzorg). Na een week liet ik de lakens maar achterwegen en gebruikte alleen een deken.
        Een luier emmer. Stinkdingen
        Spijkerbroekjes
        Voedingskussen
        De meeste dingen in je kraampakket. De tweede keer heb ik alleen wat dingen gehaald die mij nodig leken.

Top:
        draagdoeken (dagelijks gebruik)
        hydrofielluiers (voor alles en overal)
        gezond verstand i.p.v. hoe anderen vinden dat het moet

Flop:
        kinderwagen (kinderen in draagdoek, wagen was standaard brullen)
        voedingskussen (onhandig groot)
        Commode (kleden altijd op ons bed aan)
        tummytub (mee onder de douche is veel fijner en sneller)
        badthermometer (die gebruik je echt nooit)
        het bedje laag opmaken (mijn 7 kids kropen allemaal omhoog in bed en lagen dan bloot)
        wasbare luiers (elke luierverschoning compleet nieuwe outfit, niet te doen)

Remifentanil tijdens bevalling
        Op "all fours" bevallen van je eerste (maar het is er niet van gekomen)
        Babycam (peuter van 3 heeft hem nog steeds).
        Overslag rompertjes voor de eerste weken
        Voedingskussen in de box leggen om de box te verkleinen.
        Commode beneden en boven! Idem voor kleertjes.
        Luuf bij verkoudheid.
        Bad met babyinleg.
        Tepelkloven creme (purelan) voor geïrriteerde billen gebruiken (eerst billen even ontdoen van lotion van d doekjes en droogdeppen)
        Billendoekjes van AH Puur (1,- in de aanbieding. Hamsteren dan!)
        Volg je moeder gevoel!!!

Flop
        Ruggenprik
        Op je rug liggend je eerste kind eruit persen
        Babycam (staat ook bij top maar de eerste maanden eerste baby alleen maar zenuwen)
        Tummytub (de tweede vond het heerlijk maar ik kon het niet alleen)
        Sudocreme en Bepanthen
        Zwitsal billendoekjes, gewoon of sensitive (ik kwam er pas laat achter, bij de tweede, dat de billen hiervan niet beter werden, en dat er veel troep in zit).
        Naar anderen luisteren, je af laten schepen door een doktersassistente etc.

Top:

• ook een aankleedkussen beneden leggen. Hoef je niet elke keer naar boven te lopen. Op de bank verschonen wil ik niet, zal je net zien dat ie ineens gaat plassen en dat op mijn bank terecht komt
        • wasbare billendoekjes. Misschien is het toeval maar mijn jongste heeft NOOIT kapotte billen, terwijl mijn oudste 2 dat wel regelmatig hadden (bij hun gebruikte ik gewone billendoekjes) en ik heb er veel minder van nodig dan van gewone doekjes bij een flinke poepluier
        • HEEL VEEL hydrofielen, ik gebruik die dingen overal voor
        • xl-hydrofielen, handig als omslagdoek en om in te wikkelen en af te drogen na het badderen
        • rompers van de zeeman, niet de allergoedkoopste, maar die van biokatoen met stretch erin en 2 drukkertjes op de schouder. Zijn echt mijn lievelings.

Flop:

• badthermometer, gewoon voelen en je gezond verstand gebruiken
        • overslagrompers, wat een gedoe met al die drukkerjes
        • boxpakjes, zie er super schattig uit, maar is onhandig met verschonen en er zitten altijd tochtgaten tussen de drukkertjes bij de benen
        • luieremmer, wat een smerige dingen zijn dat 🤮. Gewoon je luiers gelijk in de kliko mikken
        • babyfoon, maar dat is ook wel huisafhankelijk. Wij hebben een oud huis met houten tussenvloeren dus als je een beetje oplet hoor je het wel als de baby huilt. Ik vind het heel vervelend om alle geluidjes te horen, daar zou ik helemaal onrustig van worden

[verwijderd] Voedingsbh's. Ze zijn lelijk en steunen je giga zware borsten niet. (Ik had gewoon topjes en BH's in 3 maten groter)

Dan had je verkeerde. Ik had aan die van mij echt wel steun (met E/F cup dus echt niet klein)

Ffion babyfoon vind ik ook zenuw makend. Helemaal in het begin, als er wat is hoor je het wel. Alleen wij hebben er wel een maar staat nooit aan. Ik heb nogal lawaai buren, soms twijfel ik wat ik hoor. Dan zet ik hem even aan om te horen of het hier in huis is of bij de buren 🙂.

• voedingsbeha van mammae. Erg duur maar was het enige wat fijn zat
            • veel hydrofiel doeken
            • voedingskussen om mee te slapen. Daarna met waskussenhoes erover fijne "zitzak" voor de baby
            • co-sleeper
              -

Flop

• badthermometer
            • spuugdoekjes (veel te klein)
            • schoentjes
              -