[verwijderd] Ze moeten 10x zo hard vechten om te komen waar jij en ik -door onze achtergrond en huidskleur- niets voor hoeven te doen.
Ik denk dat dit denkbeeld een deel van het probleem is. Ik ben het volledig met je eens dat het leven slechts tot op zekere hoogte maakbaar is en dat het geloof in de maakbaarheid van het leven echt killing is. Ik realiseer me echt dat ik door mijn achtergrond en huidskleur meer kansen heb gehad. Maar het is echt niet zo dat ik er niks voor heb hoeven doen. Ik heb altijd keihard gewerkt om mijn diploma's (middelbare en vervolgopleiding) te halen. En dat altijd met depressies, vanwege mijn winterdepressie (chronische ziekte). Tijdens mijn opleiding heb ik studievertraging opgelopen doordat ik rsi kreeg en ik ben een tijd uit de roulering geweest wegens iets wat we nu denk ik een burn out zouden noemen. Bij mijn eerste baan voor de klas ging het gigantisch mis omdat ik enorme ordeproblemen had. Ik heb echter niet opgegeven, maar heb er van geleerd en met met frisse moed (en een boel angst!) begonnen op een nieuwe school, waar het wél heel goed ging, omdat ik geleerd had van mijn beginnersfouten. Ja, ik heb misschien meer kansen gehad dan anderen, maar ik heb wel die kansen gegrepen en hard gewerkt!
En natuurlijk zijn er in Nederland veel jongeren die veel minder kansen krijgen dan ik heb gehad. Maar ze kríjgen kansen! Er zijn zoveel voorzieningen en projecten om kansarme kinderen en jongeren te helpen! Gríjp die kansen dan en werk hard om de omstandigheden van je leven te verbeteren! Er komt een moment dat je zelf verantwoordelijkheid voor je leven moet nemen om je leven vorm te geven. Ik begrijp dat daar een zekere mate van geluk bij komt kijken: alles wat je probeert heeft een kans op succes en een kans om te mislukken. Maar blijf dan niet gelaten op de bank zitten huilen dat je zo zielig bent en je leven zo uitzichtloos is! Als alles wat je doet een kans heeft op succes, betekent dat i.m.o. alleen maar dat je elke kans moet aangrijpen en steeds weer moet blíjven proberen, want er is er áltijd wel een die wél lukt! En nee, dat leidt dan niet meteen tot gucci en louis, maar dat heb ik ook niet hoor. Niks mis met h&m en zara. Wat dat betreft is het ook een kwestie van realistische verwachtingen hebben.