Toch6 tja dat aan- en uitkleden is bij een aantal klasgenootjes van L. blijkbaar toch een ding 🤷🏻‍♀️ Dus vandaar dat ik het er maar bij heb gezet 😂

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Pietje1987 oke. Hier kunnen ze het met 3 jaar zelf, de basis dan. Knoopjes etc nog niet altijd. Bij J leggen we thuis nu samen savonds de kleren klaar en dan kleedt hij zelf aan. Aan boord maken de combinaties me minder uit en pakt hij alles zelf 😆

Uitkleden doet hij ook grotendeels zelf, soms hulp nodig bij trui/shirt.

Pietje1987 aantal klasgenootjes van L. blijkbaar toch een ding

Ik ging er vanuit dat iedere kleuter het grotendeels wel zelf kon

Hier geen taakjes, maar wel de normale dingen als je zooi opruimen en je jas ophangen. Ik ben dr sloofje niet. En verder helpt ze weleens met tafel dekken, of koken, of waar ze maar zin in heeft.

Toch6 tja ze kúnnen het ook wel, maar blijkbaar zitten er een aantal in een soort stakings-fase. En op onze weektaak (groep 2 hé 🙈😂) staat elke dag iets met aankleden vermeldt 🙄 dus zo standaard is het niet denk ik 🤷🏻‍♀️

Pietje1987 dan gaan ze in hun pyama/onderbroek mee. Dan gaat t ineens snel

Oudste, 14 jaar.
        Zelf aankleden natuurlijk en haar zooi achter haar kont opruimen.
        Zelf haar bed verschonen en slaapkamer netjes houden.
        Savonds de vaatwasser inruimen en de boel na koken opruimen.
        Eigen ontbijt/ lunch maken.
        Smorgens de vaatwasser uitruimen.
        Soms een boodschapje doen of stofzuigen bijv.

Kleine meid 5 jaar,
        Zelf aankleden en haar was in de wasmand stoppen.
        Zelf luier uittrekken en weggooien, schone onderbroek pakken.
        Savonds zet ze de spullen van tafel op het aanrecht om haar zus te helpen.
        Plastic en groenafval weggooien.
        Ook zoveel mogelijk rommel achter haar kont zelf opruimen.

Jongste, slapen, eten, spelen, slapen.

• [verwijderd]

Ik vind dit topic best confronterend: R. hoeft vergeleken bij de rest echt geen reet te doen! 😳 Ik weet ook wel hoe dat komt: ik ben al die jaren de strijd erover uit de weg gegaan. Er waren altijd al genoeg dingen waarover we strijd hadden en er werd sowieso al dagelijks meerdere keren tegen me geschreeuwd. Het is niet zo dat ik bang voor haar ben, maar het is zo vermoeiend iedere keer en ik had er gewoon nooit puf voor. We hebben nu al het idee dat we de afgelopen 9 jaar maar net overleefd hebben. Het resultaat is echter een meisje van 9 jaar bijna niks zelf doet. Ze kan vanalles hoor, want als ik haar losse opdrachtjes geef, doet ze het onder protest, maar dan blijkt dat ze het best kan. Het enige vaste taakje dat ze heeft is dat ze na de maaltijd met stoffer en blik de grond rondom haar stoel moet vegen, maar dat is vooral omdat ze altijd achterlijk veel kruimels en hagelslagjes laat vallen. Ik geloof dat we maar eens een gezinsvergadering moeten houden... 😬

• [verwijderd]

Ysabella en ja echt waar... hij wilt altijd helpen met stofzuigen.

Hier ook 😉

[verwijderd] ik herken dat wel! Hier dus ook geen taken. Ik ben de discussies soms echt beu. En als ik dr bv niet help met aankleden, duurt het 4x zo lang. Die tijd heb ik niet hoor. Het is al heel wat dat ze dr jas ophangt en dr zooi opruimt, waar ik dan soms mee moet helpen, maar dat vind ik niet erg. Alles wat ze meehelpt uit eigen beweging prijs ik uitgebreid, in de hoop dat dat helpt...

Toch6 neeeeeeeee echt niet elke kleuter kan dat zelf hoor!! Moet je eens gaan gymmen met een kleuterklas😂😱

[verwijderd]
            De mijne zijn wat jonger (4 en 6), maar hoeven eigenlijk ook niks te doen.
            Alleen schoenen en jas opruimen en ik probeer ze bij te brengen dat ze hun kleren in de wasmand gooien. En ze smeren (meestal) zelf hun brood.
            Wel helpen ze vaak met dingen, maar gewoon omdat ze het leuk vinden. Wasmachine inpakken, vaatwasser uitruimen, boodschappen in de kar doen, boodschappen naar binnen brengen.
            En de jongste(1) helpt graag met borden uit de vaatwasser halen. Schoon of vies maakt niet uit😉

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Zo, ik geloof dat ik echt geen klagen heb met mijn zoon van 5

• uiteraard zelf aankleden, zelf afvegen enzovoorts.
            • bed opmaken (recht trekken)
            • vissen eten geven
            • tafel afruimen bij het avondeten
            • 1x per week samen kamer opruimen
            • beneden zijn rommel opruimen
            • kleren in de wasmand voor het douchen
            • smeert af en toe zelf zijn brood

Zoon van 4

• zelf aan en uit kleden en kleding in wasmand stoppen.
            • helpen met bed verschonen
            • helpen met afstoffen en stofzuigen
            • samen glas in glasbak gooien
            • zelf broodje smeren
            • opruimen
            • bordje en beker naar keuken brengen
            • soms helpen met was ophangen of afhalen.
            • sochtends zelf tanden poetsen, savonds doen mama of papa het.

Dochter 2 jaar

• zelf broodje smeren
            • bordje en beker naar keuken brengen
            • opruimen
            • helpen met afstoffen
            • proberen zelf aan en uit te kleden(heeft met aankleden vaak nog wel hulp nodig)
            • sochtends zelf tanden poetsen, savonds doen mama of papa het.

Liekje81 ja herkenbaar met aankleden. Als ik zoon niet help met aankleden dan schiet het gewoon niet op. Daar heb ik gewoon geen tijd voor.

Verder nog geen taken hier, jongste is nog maar 2,5 jaar en zoon helpt wel met dingen, maar heb nog geen vaste taken voor hem. Alleen zelf jas ophangen en schoenen bij kapstok zetten.

Trouwens hoe doen jullie dat met vaatwasser opruimen? Bij mij staat al het servies hoog, daar kunnen de nog lang niet bij dus dan moet ik het alsnog zelf doen 😂🙈

Hopsatee haha oops... ik besef me nu dat ik A. (ook 3) als een prinsesje aan- en uitkleedt. Madam hoeft werkelijk niets te doen 😂 het bevalt haar ook prima. Daar moet verandering in komen 🙈

Marshmallow
                Dat mag de oudste doen, maar zij is ondertussen net iets langer dan mij. Soms mag haar zusje de bestekbak opruimen, eerst de scherpe messen eruit natuurlijk.
                Bij te klein zou je misschien nog kunnen zeggen dat zij dan de borden bijv op het aanrecht op mogen stapelen zodat jij het in de kast kan zetten als je graag wil dat ze helpen.

• [verwijderd]

Nescio Nou, dat heb ik daarnet ook besloten, na het antwoord van @Toch6 op mijn vraag in een ander topic. Eigenlijk is ons "prinsje" een lui varken. Op naar verandering en zelfstandigheid 💪

Marshmallow Trouwens hoe doen jullie dat met vaatwasser opruimen? Bij mij staat al het servies hoog, daar kunnen de nog lang niet bij dus dan moet ik het alsnog zelf doen 😂🙈

Daarom doe ik die ook zelf 😉

Marshmallow de vaatwasser hoeft hier niet, maar mini moet wel bekers op tafel zetten bij het eten. Speciaal daarvoor heb ik plastic bekers op een lage plank gezet. Nadeel is dat ik uit een kinderbedje drink tijdens het eten,voordeel is dat ze helemaal zelf haar taakje kan doen.
                Bestek en borden staan ook niet zo hoog. Dus dat kunnen ze zelfstandig.

Marshmallow Trouwens hoe doen jullie dat met vaatwasser opruimen? Bij mij staat al het servies hoog, daar kunnen de nog lang niet bij dus dan moet ik het alsnog zelf doen 😂🙈

Jongste (bijna 2) mag het bestek dat we voor het ontbijt nodig hebben op tafel leggen en de plastic bakjes opruimen. En ze helpt vaak mee met de pannen. Van de rest moet ze afblijven 😉