[verwijderd] Ja dat is erg. De generatie van boomers en de wat oudere millennials hebben nog veel vooruitgang gekend en konden bijv goed een huis kopen. De jongere millennials hebben steeds meer moeite met een gewoon basis leven opbouwen. Het lukt hen slecht of heel moeilijk om bijv een vaste baan te vinden met goede arbeidsvoorwaarden en het kopen van een huis is voor de jonge generatie een onbereikbaar doel geworden.
Dat dit voor jou en mij geen probleem is omdat je nog net in de goede tijd een huis gekocht hebt en financieel stabiel bent, is heel fijn natuurlijk. Maar als je op je 30e nog steeds een kamer huurt voor een godsvermogen. Geen enkel uitzicht hebt op een normale woning omdat de hele huizenmarkt verziekt is, terwijl je rond moet komen van flexcontracten. En je ouders op die leeftijd al lang en breed een huis hadden gekocht op 1 startsalaris. Dan is dat een probleem. In Nederland was dat nog een tijd een randstad iets. Dat is ook al niet meer.
Wat ik wel zelf merk. Is dat wij al minder groeien qua inkomen dan dat de generatie van mijn ouders deden. Dat staat stil, de ene economische downtime na de andere, alles word duurder en snel duurder. Terwijl de sociale zekerheid afgebouwd word.
En deze zelfde dynamiek zorgt er trouwens ook inderdaad voor dat de groep helemaal onderin qua inkomen, steeds groter word; de middenklasse is kleiner geworden. Dat is op meerdere manieren een probleem. Geschiedenis wijst uit dat je een grote, tevreden middenklasse nodig hebt voor een stabiele rustige samenleving. En dan zie je dus dat bewegingen zoals LPF, PVV, make America great again op komen. Omdat dit een voedingsbodem heeft.