[verwijderd] Maar montessori onderwijs is ook per definitie bijzonder onderwijs. Ik vind het juist essentieel dat naast vormen van pedagogiek en onderwijsrichting ook religieus onderwijs gefinancieerd wordt
Wat ik al schreef: ik vind andere vormen van pedagogiek absoluut niet vergelijkbaar met religieus onderwijs. Ook al valt het allemaal in het vak 'bijzondere onderwijs', de verschillen zijn m.i. erg groot. En hoewel ik je argumenten voor religieus onderwijs prima begrijp, ben ik het er niet mee eens.
[verwijderd] Ik snap trouwens wel dat bij1 niets wil veranderen aan artikel 23: veel van hun potentiële kiezers zijn religieus, dus dan lopen ze risico dat ze stemmen mislopen.
Ik denk dat de partij religieus onderwijs helemaal niet problematisch vind. Het lijkt me niet de partij die de inhoud van het programma op die manier aanpast om kiezers te trekken. En ik moet zeggen: met de invoering van dat verplichte diversiteitsprogramma zou wat mij betreft een grote stap in de goede richting gezet zijn om een aantal bezwaren die ik heb tégen religieus onderwijs, weg te nemen.
[verwijderd] Dat ze dat niet hebben gedaan is meer een politieke keuze, waarschijnlijk deels omdat ze geen zin hebben in gerechtelijke procedures van religieuze groeperingen die willen kijken hoe ver ze komen bij de rechter, en deels ingegeven door de CU, die te maken heeft met wensen van een bepaalde achterban.
Als dat de overwegingen zijn, vind ik dat zeer kwalijk. Dat zou betekenen dat de kerk inderdaad meer te zeggen heeft dan andere organen en een intimiderende uitwerking heeft. Of zou de regering toch bevooroordeeld zijn?
[verwijderd] Bovendien regelt artikel 6 ook (terecht!) de beperkingen van de vrijheid van godsdienst: er staat bij dat je je wél gewoon moet houden aan de wet!
Toch bijzonder, want de overheid houdt zichzelf niet eens aan de wet door onderscheid te maken tussen de kerken en andere levensbeschouwelijke organisaties. Vraag me af wat die wet dan überhaupt nog waard is als er op deze manier gediscrimineerd wordt door onze eigen regering. Zie ook de discriminatie van groepen bij bv de toeslagenaffaire. Men neemt het niet zo nauw en toch blijft men kabinet Rutte steunen. Zelfs notulen maken en transparantie van bestuurlijke besluiten doen er niet toe volgens deze min pres. Onbegrijpelijk. Misschien ben je nu zelf geen slachtoffer (niet jij, Janna, maar in het algemeen), maar je creëert hiermee een premisse waarbij wetten niet heilig en mensen niet veilig zijn en dat kan zich ook tegen je keren. Wetmatigheid zou nooit optioneel moeten zijn. Gelijke behandeling ook niet.