[verwijderd] In artikel 1 wordt ook specifiek politieke gezindheid genoemd.
Ja klopt, maar dan komen we weer op iets waar ik een tijdje geleden ook al over schreef en wat me toen niet in dank werd afgenomen: paradoxale tolerantie. Politieke xenofobie druist per definitie in tegen artikel 1. Daarin zit voornamelijk mijn kritiek op (extreem)rechts. Racisme en -bijvoorbeeld- discriminatie op basis van onvermogen, dat druist in tegen inclusiviteit. En dat zijn zaken waar je de partijen die momenteel zeer groot zijn, ook de VVD, wel degelijk van kan betichten. Het spijt me als dat een pijnlijk punt is, maar ik excuseer mij er niet voor dat ik dat benoem. Ik ben blij om te lezen dat je dat ook niet van me vraagt, want het is een van mijn kernwaarden, die ik niet wil wegstoppen omdat hij sommige mensen niet welgevallig is. Als iemand die op Bij1 gestemd heeft, heb ik een heel kleine stem in een enorme zee van mensen die het met me oneens zijn. Het is belangrijk dat ik me niet, ook nog eens op een forum, de mond laat snoeren om de grote meerderheid niet te irriteren.
Ik begrijp echter dat jij het nu hebt over de manier van reageren in het algemeen. Ik zie geen algemene tendens, ik zie een optelsom van mensen en meningen. Soms botsen die, vaak komen die overeen. Ik kan alleen verantwoordelijkheid nemen voor hoe ik dat zelf heb gedaan. Ik neem aan dat iedereen dat doet. Daarom ga ik ook geen heel forum aanspreken op de toon, ik hou daar persoonlijk helemaal niet van.