Marshmallow Ik wil gaan leren om niet meer te luisteren naar dat reptielenbrein van mij, maar het blijft iets lastigs.
Positieve affirmaties. Zolang je zelf vindt dat het niet meer luisteren naar je reptielenbrein lastig is, is dat lastig.
Dus vervang het door tegen jezelf te zeggen dat jij de baas bent over het reptielenbrein. Of dat het reptielenbrein geen invloed heeft op jou. Schrijf het op briefjes en leg die overal neer, zodat je meerdere keren die positieve stelling herhaalt. (Niet alleen op het moeilijke moment)
Marshmallow Ik weet bv dat ik mezelf geen restricties moet gaan opleggen (wat vaak gebeurd met diëten)
Diëten zijn niet restricties. Restricties zijn restricties.
Ik kwam laatst een paar TikTok’s tegen met advies dat hier misschien kan helpen.
1) als je echt ergens naar verlangt, eet het dan gewoon. Geniet er van. En ga daarna gewoon verder zonder je schuldig of slecht of whatever te voelen. als je echter heel moeilijk gaat zitten doen en allemaal andere dingen eet omdat die beter zouden zijn (minder cal, minder vet, whatever), maar niet dat verlangen stillen, kan het zijn dat je uiteindelijk veel meer naar binnen werkt.
En het tweede (waar ik echt vrolijk van werd): don’t restrict but add.
Voorbeeld, stel je hebt megafoon in een chocoladekoek. Zo’n triple chocolate grote smeuïge koek waar je de hele dag van kan lopen kwijlen als je er aan denkt. 😅
Neem die koek gewoon, maar pak een bakje met kwark of Griekse yoghurt, doe er wat aardbeitjes op of ander lekker fruit, en kruimel dan die koek erover. Zo heb je én je gevoelens verzadigt, want je hebt die heerlijke koek gegeten én je hebt een hele tijd echt geen honger, waardoor je voorkomt dat de eerste koek gevolgd wordt door een tweede of zelfs derde.