Hopsatee heel herkenbaar, onze oudste is ook zo. Heb juist een topic geopend over haar dramagedrag de laatste tijd, maar dit is ook iets wat de hele tijd terugkomt. Te perfectionistisch maar tegelijk te gemakzuchtig, de hele tijd zeggen: ik ben dom, ik kan het niet, L. (haar vriendin) haalt altijd tienen, ik niet, ik ben dom, etc.
Wij leggen ook erg de nadruk op de weg ernaartoe en niet het resultaat. Heb je je best gedaan, mag je altijd trots zijn, ongeacht de uitkomst. Ze haalt heel goede cijfers maar 1 foutje en het is DRA-MA. Dat komt er dan ook allemaal thuis uit.
Bij huiswerk is het ook zo, 1 foutje en dan wordt ze hysterisch dat ze weer moet gummen en opnieuw naar die som (of het woord) moet kijken.
Terwijl het vaak gewoon slordigheden zijn en ze zich makkelijk laat afleiden.
Ik laat haar nu haar huiswerk op haar gemak doen en als ze me vraagt of ik het na wil kijken, doe ik dat en geef ik aan: 'ik denk dat dit niet helemaal juist is, kijk je er nog eens naar?' Meestal pakt ze dat wel goed op, maar als ze met haar hoofd al bij andere zaken zit, kan ze echt ontploffen.