Vulpen Ja, ik heb de eerste twee afleveringen gezien; de derde moet ik nog kijken. Ze stellen een hoop goede dingen aan de kaak. Ik denk zeker dat er klassenongelijkheid is. Dat is m.i. zelfs niet iets waar je een mening over kunt hebben, het is gewoon een feit.
Wat ik jammer vind is dat de enige oplossing die ze voorstellen is om kinderen pas later in te delen op niveaus, dus tot hun 15e gewoon samen naar school te laten gaan en hetzelfde onderwijs te bieden en pas dan te determineren. Er werd in aflevering 1 ook gezegd dat kinderen op die leeftijd toch niet zo verschillen en dat dat dus prima kan. Ik vind dat echt zo'n slecht plan! Ik zie het determineren juist als een heel positief punt uit ons onderwijssysteem. En geloof me: kinderen verschillen absoluut! Ik heb parallelklassen gehad van brugklassen op vmbo-t/havo en havo/vwo en die kinderen verschilden over de gehele linie absoluut in de snelheid, diepgang en het inzicht waarmee ze dezelfde stof oppikten. En dan was er nog maar een relatief klein niveauverschil, want ik had geen kinderen van vmbo-basis.
Je doet er niemand een plezier mee om alle niveaus langer bij elkaar te houden. Vwo-ers zijn er bij gebaat dat zij met een redelijke snelheid door de stof kunnen en niet voortdurend moeten wachten op kinderen die het nog niet begrijpen. Dat geeft hen ook meteen minder tijd om te gaan klieren. Bovendien zullen ze zich dan enigszins moeten inspannen voor goede cijfers, i.p.v. dat die aan komen waaien. Ze zijn erbij gebaat dat ze eens een onvoldoende halen. En ze zijn erbij gebaat dat er meer diepgang in de stof kan zitten dan wanneer kinderen van alle niveaus bij elkaar zitten.
Vmbo-ers zijn er bij gebaat dat ze niet steeds in de klas zitten met kinderen die zonder enige zichtbare moeite alles veel beter kunnen dan zij. Ze zijn erbij gebaat dat ze zichzelf niet steeds met zulke kinderen kunnen vergelijken, omdat die vergelijking niet goed is voor hun zelfvertrouwen. En doordat er becijferd kan worden op hun niveau kunnen ze ook eens gewoon goede cijfers halen. En dat is wél goed voor hun zelfvertrouwen. Bovendien kan er op het vmbo praktijkonderwijs gegeven worden, wat over het algemeen veel meer aansluit bij de interesses en talenten van deze kinderen, waardoor zij veel meer de kans krijgen om hun talenten te ontwikkelen. En dat is ook weer goed voor hun zelfbeeld en motivatie.
Dat het geven van niveau-adviesen aan het eind van de basisschool niet altijd goed gaat, is nog geen reden om het geven van onderwijs op verschillende niveaus dan maar af te schaffen. De oplossing zou zijn om de manieren om het niveau te bepalen/in te schatten te verbeteren.