Het is niet de eerste keer dat ik iets post over onze middelste van 6. In tegenstelling tot haar zus is E eerder afwachtend en wat verlegen. Ze kijkt de kat uit de boom en als ze eenmaal op haar gemak is is ze heel uitbundig en een spraakwaterval.

Ze heeft het moeilijk gehad met een juf in de 2e kleuterklas die 3 bepaalde meisjes als K3 had benoemd waardoor E zich buitengesloten voelde en, hoe jong ze ook was, piekerde waarom zij niet goed genoeg was om K3 te zijn. Ik ben nog steeds kwaad op die juf.

Nu zit ze in het eerste leerjaar, nieuwe klas en nieuwe juf en in de klas zelf gaat alles goed. De juf is tevreden over haar, ze voelt zich ook goed in de klas en vindt het leren lezen en schrijven ook super.

Maar in de pauzes staat ze vaak alleen. Ze zei vandaag dat niemand haar leuk vond en dat ze op een bankje zat te huilen nadat ze niet mee mocht doen met een spelletje 😒 echt waarom? Ze is zo lief, zo zacht, de juf zei ook: bijna te goed voor deze wereld.

De juf ziet niet wat er in de pauzes gebeurt dus kan niet op het moment zelf ingrijpen. E is uiteindelijk met een groepje jongens gaan spelen, ik heb haar gezegd dat ze dat maar vaker moet doen als die meisjes zo vervelend zijn.
Gelykkig ziet ze haar zus ook vaak in de pauzes en mag ze altijd mee doen met haar en haar vrienden, maar ik gun haar ook zo erg haar eigen vrienden... Dat ze lekker buitenspeelt ipv te piekeren over wie ze nu weer moet vragen en dan afgewezen worden... echt mijn hart 😒

Hoe kan ik haar het best ondersteunen?

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Nescio Ik zou een gesprek met haar juf aangaan. Die kan dan meedenken. Jullie kunnen kijken of iemand kan observeren ik meerdere pauzes wat er gebeurd. De juf kan met de meiden (en dan alle meiden) uit de klas samen in gesprek gaan over sociale omgang en afspraken maken over het spelen in vrije situaties.
    Ik denk dat je het goed hebt gedaan door haar te stimuleren om dan ook met de jongens te spelen. Hebben haar ook gecomplimenteerd over dat ze dat goed heeft opgelost?
    Je zou kunnen kijken of het lukt om vaker buiten schooltijd je dochter met een ander meisje uit de klas te laten spelen. Is er iemand of zijn er meerdere waarbij het individueel klikt? Hoe sterker die band hoe meer kans dat in groepsverband samen spelen makkelijker wordt.

• [verwijderd]

Ach, arm lief meisje πŸ™‚
      'Bijna te goed voor deze wereld' .. wat een mooi compliment , maar ik kan me voorstellen dat het je ook zorgen geeft.
      Ik zou bemoedigen om gewoon met de jongens te gaan spelen, of met kindjes uit andere klassen. Ik zou het ook even aankaarten bij de juf dat er misschien een soort van kliekjes ontstaan en kinderen worden buitengesloten. Dat is dat denk ik wel belangrijk om te weten. Misschien kun je ook vertellen over vorig jaar met K3, dat het haar veel heeft gedaan. Wie weet kunnen ze het in de klas bespreken? (niet het K3 incident, maar buitensluiten of kinderen het gevoel geven dat ze er niet bij mogen/horen is niet aardig, blablabla)

(die juf in de tweede kleuterklas trouwens 😠 😠 waar heeft zij haar diploma gehaald?!)

Bloem bedankt voor je reactie. Ik ga idd de juf een mailtje sturen. Ze is heel bereikbaar gelukkig en staat open.

Ik heb E idd gecomplimenteerd dat ze dat goed had opgelost en dat er zoveel kinderen zijn met wie het wel leuk buitenspelen is.

Het gekke is dat het 1 op 1 wel goed gaat. Ze heeft best vaak een speelafspraakje, wordt uitgenodigd voor feestjes... Het meisje dat gisteren zei dat ze niet mee kon doen, is hier vorige week nog geweest...

Ook in andere contexten redt ze zich wel. Bijvoorbeeld tijdens de BSO (vroeger, nu halen we ze altijd op tijd op), met de scouts en tijdens de zomer op kamp maakt ze makkelijk contact en speelt ze fijn. Dat maakt het voor mij zo moeilijk om de vinger op te leggen, wat is er in die schoolcontext dat ze zich buitengesloten voelt/buitengesloten wordt?

[verwijderd] bedankt :-) ik ga zeker het K3-incident bespreken. Die juf heeft denk ik gewoon niet goed nagedacht. Het is inmiddels 2 jaar geleden maar het werkt nog altijd door op haar.

Nescio geen tips, wel een kleine opmerking.

Bij L. (5,5) en haar beste vriendin is het ook vaak gepiep: als je dit doet, ben je niet meer mijn beste vriendin. En ze zeggen ook wel tegen elkaar: je mag niet mee spelen. En dan hangen ze de volgende dag weer om elkaars nek te kwijlen dat ze zusjes zijn πŸ€·πŸ»β€β™€οΈ En i

Dus dat β€˜buiten sluiten’ is wellicht ook een leeftijdsdingetje? (Geen idee hoor!)

Ik vind het erg verdrietig voor E πŸ˜•

Pietje1987 ja het is ook wel typisch meisjes hoor... en ze is (thuis en als ze zich op haar gemak voelt) ook veel feller dan haar zus. Bij S. hadden we nooit dit soort 'meidengedoe', omdat S zich niet gek laat maken en gewoon met anderen gaat spelen als bijv. twee vriendinnen van haar ruzie maken.

Ik zag toevallig deze morgen dat E boos was op dat meisje waar ze een beetje een haat-liefdeverhouding mee heeft. Ze stond te gebaren naar haar en liep toen met opgeheven hoofd naar binnen. Gek misschien maar zo'n beeld doet me beter dan dat ze helemaal alleen of verdrietig in de rij loopt. Ze mag best wat meer voor zichzelf opkomen en hopelijk trekt ze zich het dan ook minder aan. Ik hoop dat ze lekker met de jongens meespeelt vandaag!

Hoe gaat L. daarmee om? Trekt ze zich dat erg aan?

Nescio Het gekke is dat het 1 op 1 wel goed gaat. Ze heeft best vaak een speelafspraakje, wordt uitgenodigd voor feestjes... Het meisje dat gisteren zei dat ze niet mee kon doen, is hier vorige week nog geweest...

Ook in andere contexten redt ze zich wel. Bijvoorbeeld tijdens de BSO (vroeger, nu halen we ze altijd op tijd op), met de scouts en tijdens de zomer op kamp maakt ze makkelijk contact en speelt ze fijn. Dat maakt het voor mij zo moeilijk om de vinger op te leggen, wat is er in die schoolcontext dat ze zich buitengesloten voelt/buitengesloten wordt?

Klinkt voor mij toch alsof de sfeer in de klas gewoon niet helemaal goed zit, dat er een cultuur is ontstaan waarin buitensluiten voorkomt, meidengedoe... Dat zijn best thema's waar een juf meer aandacht aan zou kunnen besteden dan, hopelijk helpt dat. Ergens ook wel geruststellend toch, dat je weet dat het niet aan E. ligt, dat ze op andere momenten wel prima met andere kinderen speelte?

Nescio ik zou dat ook veel fijner vinden! Ze zoekt haar eigen weg en maakt haar eigen keuzes ❀️

Bij L varieert het. Soms is het tranen met tuiten en soms zegt ze: okΓ© dan ga ik met iemand anders spelen (waarop soms vriendin juist in tranen uit barst πŸ˜‚πŸ˜‚). We proberen het allemaal niet te heftig op te nemen, maar dat is soms erg lastig. Ik zei last nog tegen een andere moeder: wat ben ik blij dat je als volwassene dat gepiep onderling niet meer zo hebt (of dat ik het in ieder geval gewoon kan negeren πŸ€ͺ)

Vulpen precies dit. Dat het verder gewoon goed gaat wil dus zeggen dat het op school ligt. En daar moet school mee aan de slag. Ook in de pauzetijd! De juf kan dit gewoon gaan oppakken.

Vulpen Bloem klopt helemaal. Nu hebben ze de klas dit jaar gesplitst (omgegooid met de andere klas) en zitten er wat andere kindjes met wie het op zich goed klikt. Maar buiten zoeken diezelfde kinderen elkaar toch vaak op, en E. voelt zich daar niet goed bij. Het is ook moeilijk om haar te zeggen dat ze niet met die kinderen hoeft te spelen, dat er genoeg andere vriendjes zijn... als ze steeds naar die kinderen op zoek gaat.

Nescio nou dat is zo! Maar nu kan ik dat voor het grootste deel negeren of gewoon zeggen dat ze moeten wegwezen πŸ˜‚

Ik sluit me aan bij de rest. En daarbij de tip misschien iets van een verdedigingssport? Ik was vroeger ook zo verlegen, dat heeft bij mij wel geholpen. Overigens mn hele leven meer vriendschappen met mannen dan met vrouwen gehad. Ik trok dat kliekjes gedoe ook niet. Dus met de jongens spelen lijkt me prima advies hoor.

Inderdaad lekker met de jongens gaan spelen als dat wel leuk en fijn is.
                    mijn dochter heeft tot groep 4-5 geprobeerd met meisjes te spelen en hoewel zij zelf nooit echt ruzie had met de meisjes was er zo veel gekat, gezeur en moeilijk gedoe waar ze steeds bij gehaald werd dat ze er bijna aan onderdoor ging. Op een gegeven moment wat de maat vol en is ze alleen nog maar met de jongens gaan spelen, ik had een heel ander kind. Met ieder meisje apart kon ze best overweg, maar sommige meiden bij elkaar waren niet te hebben. (Deze meisjes halen nu op de middelbare school hun neus op als ze een oud klasgenoot tegen komenπŸ™„)

Ik weet niet of het voor haar ook zo zal zijn, maar ik weet aardig wat voorbeelden waarbij rotswatertraining een kind heel goed deed, misschien iets om naar te kijken.

• [verwijderd]

Heb je ondertussen contact gehad met de juf?

[verwijderd] ja, heb een mailtje gestuurd. Ze gaat de juffen die toezicht doen hier ook over inlichten en ze gaan het de komende dagen extra in de gaten houden. E. kwam gisteren blij uit school, ze had weer fijn met de jongens gespeeld. Hopelijk zet dit zo door!

Bedankt voor alle lieve en bemoedigende reacties.

Ik ben voorzichtig positief. Dochter is sinds vrijdag blij uit school gekomen. Ik hoor haar niet meer over de meisjes en dat ze niet mag meespelen. Ze zei zelfs dat ze nu vriendjes is geworden met een meisje met wie het vanaf het begin niet klikte.

Volgens mijn oudste (die houdt een oogje in het zeil, de schat) speelt ze leuk met haar vrienden en soms komt ze met haar en haar vrienden meespelen, vaak ook met andere kinderen uit haar klas. We duimen dat dit doorzet.

een jaar later

Even een upje van dit topic. Het blijkt dat het uitsluitgedrag en pesten helemaal terug is. E. mag met bepaalde meisjes niet meespelen, en als ze meespeelt moet ze precies doen wat ze zeggen. Doet ze dat niet, beginnen ze te dreigen: 'ik haat jou', je mag nooit meer meedoen', 'als je dit niet doet kom je niet op mijn feestje', etc.. Blijkbaar huilt ze vaak op de speelplaats 😒

De juf die toezicht houdt kon het zelfs niet meer aanzien en is naar de klasleerkracht gestapt. Zij viel van haar stoel, omdat E. in de klas heel vrolijk is en met iedereen overweg lijkt te kunnen.

Het erge is: ik wist er dus ook niks vanaf. Ik wist niet dat het zo erg was, omdat E. er heel luchtig over doet. Ze heeft ook genoeg vrienden in andere groepen/klassen met wie ze ook vaak speelt. Maar blijkbaar is er tussen die meisjes van alles gaande. Ze durft hiermee wel naar de juf van de speelplaats te gaan, maar niet naar haar eigen juf. De eigen juf heeft haar nu gezegd dat 'iedereen achter haar staat', en dat ze het gewoon moet komen zeggen. E. heeft beloofd dit te zullen doen. Ze zei gisteren ook een paar keer: 'iedereen staat achter mij, mama.' Haar zus komt ook vaak bemiddelen en de vrienden van haar zus ('grote jongens') nodigen haar ook vaak mee uit om mee te spelen. Dus ik denk wel dat er genoeg 'tegenwicht' is. De juf van de speelplaats is al naar 1 van de ouders gestapt en die heeft haar dochter er flink op aangesproken, zo streng blijkbaar dat ze in tranen uitbarstte. Goed dan, want dit gezeik moet stoppen. Ik haat pesten zo erg.