[verwijderd]
Ik merk dat dergelijke 'wedstrijdjes' vaak in het dagelijks leven voorkomen; op verjaardagen klets ik om ie reden vaak al niet meer mee, maar luister vooral en verbaas me over hoe sommige kinderen een soort narcistisch verlengstuk van hun ouders worden (even daargelaten dat ik vind dat je soms best schaamteloos op mag scheppen over je kind, want hoe geweldig zijn die ontwikkelingen!?!). Noem ik een keer, desgevraagd, dat N. idd al eea kan schrijven, dan hebben schoonzussen/nichten/tantes etc drie duizend voorbeelden van wie dat nรณg eerder kon. Zit ik niet op te wachten, dat soort gesprekken, de sfeer slaat dan ook gelijk om. Vertellen dat we overwegen om N. eerder op school te laten starten, begin ik ook niet meer aan. Reactie: laat haar toch kind zijn...
De pagina die ik noemde (en dat zal elders ongetwijfeld ook wel anders zijn) vind ik juist heel gemoedelijk, waar mensen echt met elkaar meedenken over de vragen zoals jij die ook noemt en die ook mij voornamelijk interesseren.
Veelal, denk ik, omdat men weet hoe het is met zulke vragen te worstelen.
Hier een topic openen over slimme peuters was ook niet mijn directe voorstel overigens, zeker niet het soort "Oh jouwe liep met een half jaar? De mijne las Dickens met drie maanden...". Maar een plek waar opvoedvragen gesteld kunnen worden, bedenkingen uitgewisseld kunnen worden over gedrag/denken/voelen van kinderen en hoe aan te sluiten bij hun (soms niet te volgen) belevingswereld, daar zou ik best voor open staan. Want het is soms best lastig, hoe jong ze ook zijn...