• [verwijderd]

[verwijderd] haha, ja sorry! stomme autocorrect! Neurotisch moest neurotypisch zijn!

πŸ˜‚ Ik moest 'm wel even opzoeken πŸ˜‰

Ja ik hoop dat dat zo werkt inderdaad. Anders wordt t niks, hoezo voorsprong πŸ˜‚
Thanks voor jouw ervaringen!

    • [verwijderd]

    [verwijderd] Ik zit een beetje te denken.. misschien is zo'n (onafhankelijke) test op deze leeftijd geen heel goed idee omdat het een momentopname is. Kind is dwars, of verlegen, of moe of voelt zich niet lekker, en vervolgens krijg je een verkeerde uitslag. Hoe goed de tester ook is, de tester kent jouw kind niet. Misschien dat hij/zij denkt dat de test goed is gegaan terwijl jij zou weten van niet. (vaak mag je er als ouder niet bij zijn namelijk.)
    Misschien is het een beter idee is om te wachten tot op school straks. Daar leren zij hem kennen en hij hun. Dan is de uitslag van zo'n test veel accurater.

    Ook niet elke school zit te wachten op een ontwikkelingstest van een peuter tenzij het om een diagnose gaat. Het zou zo zonde zijn als je 500 euro uitgeeft aan een test welke de school niet eens wil aannemen. Ook moet je letten op de houdbaarheid van zo'n test. Volgens mij zijn testen ouder dan 3 maanden al niet meer relevant.

    Wat adviseerde het CB om te doen?
    Ik kan me herinneren dat je voorzichtig al een beetje in gesprek was geweest met school.. wat zeggen zij over dit soort kindjes?

    [verwijderd] Ik snap je idee en behoefte wel. Maar mijn advies; ik zou er eigenlijk niks mee doen. School gaat met een eventueel rapport toch weinig doen. Waarschijnlijk alleen een beetje zuchten van, ah ok, zulk soort ouders. Als hij echt flink voorloopt dan hebben ze dat op school zelf vroeg genoeg door en dan kunnen ze altijd daar kijken wat ze hem kunnen aanbieden. Zo lang het geen problemen geeft β€˜hoef’ je er namelijk niks mee.

    Achtergrond waarom ik dit zeg; oudste is een slimmerik. Dat wisten wij al wel, school pas na testen. Heel gedoe geweest want ze er waren er van overtuigd dat het iets anders moest zijn. Dat klopte ook deels, want ook adhd.
    Dochter is ook een slimmerik. Juf in groep 1 was daar ook snel achter. Voor de standaard rapporten doen ze al allerlei testjes en daar kwam toen een ontwikkelingsvoorsprong van 14 en later 16 maanden uit. Ze heeft in wat plusklasjes meegedraaid. Verder hebben we het even gelaten. Ze is nu pas bezig met onderzoek en doortesten omdat ze tegen vastlopen aanzit nu. Zowel qua ontwikkeling als ws ook adhd.

    Ik zou het wel als aandachtspunt mee nemen bij schoolkeuze. Vraag naar aanbod voor kinderen die voorlopen, of ze verstand hebben van hoogbegaafdheid etc.

    • [verwijderd]

    Er bestaat wel een intelligentietest voor peuters, namelijk de WPSSI-III. Die is voor kinderen van 2,5 tot 7 jaar.

    Als je echt wil testen, raad ik aan in ieder geval een goede tester te kiezen: een die gespecialiseerd is in werken met kinderen met hb. Veel algemene jeugdpsychologen weten te weinig van hb om de juiste snaar bij deze kinderen te raken. Ze kunnen wel het testprotocol volgen, maar zijn niet opgeleid om het gedrag van deze kinderen goed te interpreteren en adviezen te geven. De kinderpsycholoog die R. heeft getest vertelde ons dat er tijdens de opleiding letterlijk 0 bladzijdes over hb gaat. Zij heeft alles wat ze heeft geleerd over hb geleerd nΓ‘ haar opleiding!

    Vraag je wel af wat een testuitslag op dit moment toevoegd. Alles wat nodig is om hem meer uitdaging te geven is in principe ook mogelijk zonder testuitslag. Als jullie een welwillende basisschool kiezen met goed beleid voor hb kinderen (en dat is in jullie geval sowieso aan te raden!), dan kunnen zij hem ook vanalles bieden zonder dat hij getest is.

    [verwijderd] Hier was het overigens wel een iq test. Kwam uit wat het iq is verbaal en performaal en algemeen. Ze was toen 3.5 ( test was nodig voor school)

    • [verwijderd]

    Die iq-testen bestaan idd wel. Wpssi, son is er ook, de rakit is ook een optie. De laatste 2 zijn non-verbaal
    Verder sluit ik me wel aan bij wat er al wordt benoemd. Wat is de meerwaarde op dit moment. School zou er namelijk op in moeten springen als ze zien dat hij voorloopt. Op dit moment zou ik ervoor kiezen om goed in gesprek te blijven met school (als hij is gestart), testen kan altijd nog.
    Mocht je wel testen wees dan kritisch waar je hem laat testen. Als je echt aan hb denkt zoek dan een specialist.
    Echter hoeft een voorsprong op deze leeftijd ook niet veel te zeggen. Het kan wel, maar hij kan tzt ook weer gelijk opgaan met leeftijdsgenoten, de ontwikkeling gaat nog zo in horten en stoten.
    Onthou ook goed dat zo'n test een hele andere score kan geven dan jij verwacht.

    Mijn zoon is (vanwege ass) op zijn 4e voor het eerst getest. Hierbij had hij een gemiddelde score van rond de 85. Alleen verwerkingssnelheid was lager. Anderhalf jaar geleden is hij weer getest, toen lag de score rond de 105. Verwerkingssnelheid wel weer iets lager, maar hoger dan de eerste keer.
    De 2e test was trouwens verplicht onderdeel om op zijn school te mogen blijven (sbo).

    Dochter is binnen de kjp inmiddels 2x getest. Eerste keer had ze een kloof, 80 tegenover 110, ze was toen 5 jaar geloof ik. Was wel vrij duidelijk voor iedereen dat het niet klopte. Maar dan moet je wel 2 jaar wachten tot je weer mag testen.

    Vorig jaar is ze weer getest en toen scoorde ze alles tussen de 115 en 120, alleen haar verwerkingssnelheid lag lager. Snel afgeleid en associatief denken.
    Deze testen zijn op verzoek van school gebeurd. Waar ik overtuigd ben van ass en/of adhd, was school ervan overtuigd dat ze hb is. Ze hadden zelfs al een plek gereserveerd op de Leonardo-afdeling.
    Bleek ik toch gelijk te hebben en school niet. Dochter had hele andere benadering nodig. Ze is wel heel intelligent, ook vergelijkbaar met wat je schrijft over jouw zoon. Op haar 2e kon ze lezen, ze praatte vrij vroeg en heel goed, motorische mijlpalen was ze laat mee omdat ze het in 1x goed wilde doen (pas met 18 maanden los lopen maar wel gelijk rennen, die eerste wankele babystapjes heeft ze nooit gehad. Op haar 6e zonder zijwieltjes fietsen en dan binnen 5 dagen haar arm breken omdat ze een sliding deed op een heuvel, etc) .
    Punt is, zo'n test is niet zaligmakend. Bovendien moet je je afvragen of je met een test in de hand een school binnen wilt wandelen.

    Ik ga dit topic even volgen. Ik denk dat N ook een ontwikkelingsvoorsprong heeft, ik weet alleen niet of dit het moment is om dat te laten testen. Ik zou eerder gedegen advies willen.

    Van de week vroegen 3 keer wilt vreemden hoe oud hij was en waarom hij bepaalde dingen al kon. En als klap op de vuurpijl zei N mama dat is een excavator! Waarop de bouwvakker zei dat dat fout was terwijl dat absoluut niet zo was. πŸ€£πŸ˜‚

      • [verwijderd]

      Ysabella wat was er zo opmerkelijk dat ze dat vroegen? πŸ™‚

        [verwijderd] hij stond bepaalde dingen op te noemen toen ik hem achterop de fiets wilde tillen. En toen vroeg een man hoe oud hij was en hoe hij dat al allemaal al kon weten. πŸ™ƒ De andere 2 keer precies het zelfde. En dan gaan ze N ook echt testen door dingen te vragen. πŸ€ͺ

        Veel is al gezegd, maar wilde toch even reageren als psycholoog/psychodiagnosticus (overigens niet gespecialiseerd in kinderen) en moeder van een slimme meid (en jongen) met een vermoedelijke ontwikkelingsvoorsprong.

        Ik herken veel van mijn dochter in hoe je jouw zoontje omschrijft. Onze N. was als baby bijzonder wakker en alert, keek je vrijwel direct na de geboorte al indringend aan en kon heel snel haar hoofd ophouden voor langere tijd dan gemiddeld. Snel met alle baby-mijlpalen, vroeg met praten, ijzersterk geheugen en een enorm sterk vermogen om verbanden te leggen.

        Omdat wij merkten dat N. "indut" bij gebrek aan uitdaging (zoals bijvoorbeeld op het kdv, helaas) en ik tekenen ging zien van 'onderpresteren' (naar woord op deze leeftijd, maar de deed zich in ieder geval jonger/'dommer' voor dan ze is) en aanpassen (op kdv krassen, geen woord zeggen, thuis hele fantasiewerelden tekenen, schrijven, kletst de oren van je kop in waanzinnig lange zinnen met complexe opbouw en dito woordkeuze) hebben we er een tijdje over gedacht om haar te laten testen. Toch besloten het niet te doen. Ten eerste omdat de betrouwbaarheid van de testen toeneemt met de leeftijd. Test je een kind van 2,5 met de WPPSI dan is deze uitslag minder stabiel over tijd, dan wanneer je hetzelfde kind zou testen met 6jr. Daarnaast weet je door een IQ test eigenlijk niet meer dan je nu al weet, namelijk; je kind is slim en dat lijkt me in dit geval wel duidelijk... Enorme kloven in verbaal performaal (waar overigens al niet eens meer over gesproken wordt, de laatste jaren) zouden nog enige aanknopingspunten kunnen bieden voor de manier waarop lesmateriaal wordt aangeboden, sterke/minder sterken punten, maar daar houdt het ook wel op.

        Het alternatief zijn de observaties. Veel kinderdagverblijven werken bijvoorbeeld met Kijk! waarin de ontwikkeling van peuters wordt geobjectiveerd (althans, pogingen worden gedaan daartoe) door ze te 'scoren' op diverse vlakken en te vergelijken met de normscores van leeftijdsgenoten. Probleem daarvan is dat het momentopnames zijn en erg afhankelijk is van de pedagogisch medewerker die je treft. Voorbeeld: op de PSZ had N. een ontwikkelingsvoorsprong van bijna een jaar op het gebied van vroege gecijferdheid, op het KDV eentje van een maand... Doe je dit via een officiele route bij een specialist, dan hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan (zelfde geldt overigens voor een IQ-test zonder verwijzing. Denk richting de 800-1000 euro, nog zonder begeleiding)

        Kanttekening is ook dat hoogbegaafdheid tegenwoordig niet meer alleen afhangt van IQ, maar ook van de zogenaamde "zijnskenmerken". Denk aan een sterk rechtvaardigheidsgevoel, een zekere mate van hooggevoeligheid, perfectionisme en zo nog wat. Fixed mindset is er ook nog zo eentje.
        Voor mij opende dit mijn ogen, want dit zijn juist die factoren waar je wat mee kan! Mijn dochter heeft een bijzonder sterk rechtvaardigheidsgevoel en zit vast in denken als "ik kan het niet, dus doe ik het niet" (ze is immers gewend dat ze dingen makkelijk leert, dus wanneer het even moeilijk wordt, haakt ze af). Als ouder (en hopelijk straks ook de school) werk ik liever hier aan met haar, dan de focus hebben op enkel het "cognitieve", waar je je toch meer op richt met een IQ test, bijvoorbeeld.

        Praktisch: ik zou met de toekomstige school in gesprek gaan over hoe jij je kind ziet, waar jouw (eventuele) zorgen liggen en hoe jullie daar samen aandacht voor kunnen hebben. Ik heb die stap toevallig vorige week gezet en het is mij super goed bevallen. Werd erg serieus genomen en er is nu bijvoorbeeld al een (voorzichtig) plan onder voorbehoud om haar eerder te laten starten op school, als blijkt dat het KDV straks echt een issue gaat worden en ze ook niet meer tevreden te houden is op de psz. Geen idee of dat de oplossing gaat zijn, maar het meedenken is al fijn.
        Testen kan altijd nog.

        Vraag voor nu is vooral: lopen jullie ergens tegen aan? (behalve het onbegrip vanuit KDV, wat ik herken, en heel frustrerend is...)

        Oh ja en ongevraagd advies: ik weet niet waar je woont maar er zijn peutergroepen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

        En mocht je zelf adviezen willen van/vragen willen stellen aan ervaringsdeskundigen omtrent dit soort thema's en rondom opvoeding enzo; de facebookgroep 'kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong' vind ik heel helpend.
        Het blijft een lastig iets om met vrienden/familie te bespreken, vind ik althans en in deze groep (en er zullen vast vergelijkbare zijn, misschien moeten we een topic openen πŸ˜›) kan er tenminste openlijk over gesproken worden zonder dat je "zo'n moeder" wordt. Het heeft mij erg gesteund en geholpen in ieder geval.

          • [verwijderd]

          Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties ❀️ Het is een hoop om te laten pruttelen in mijn hoofd en om nu op te reageren, daar ga ik vanavond de tijd voor nemen.

          • [verwijderd]

          Koekie83 Het blijft een lastig iets om met vrienden/familie te bespreken, vind ik althans en in deze groep (en er zullen vast vergelijkbare zijn, misschien moeten we een topic openen πŸ˜›)

          Mijn ervaring met dit soort groepen is dat men een soort van tegen elkaar gaat opboksen. Wiens kind is sneller.
          Of wat ik ook zag is dat ze de intelligentie van hun kind gaan toe-eigenen.. de reden dat hun kind voorloopt op de ontwikkeling is omdat zij zulke goede ouders zijn.
          Dat vind ik zelf erg vervelend. Ik ben zelf niet geΓ―nteresseerd in een soort van wedstrijdje, maar gewoon in de ontwikkeling van mijn kind (die al anders loopt dan 'normaal' natuurlijk) en ik lees graag de ervaring van andere ouders mbt school, lesaanbod, meegaan met je kind of juist afremmen, tips om te kind te blijven motiveren, omgaan met verveling, onderschatten of juist overschatten, de talenten van een kind, de moeilijkheden van een kind, enz.

          Op ZP loopt een topic over ontwikkelingsvoorsprong/begaafd/hoogbegaafd , maar dat lijkt vooral gefocust te zijn op gedragsproblemen. Ook niet echt wat ik persoonlijk zoek.

            [verwijderd]
            Ik merk dat dergelijke 'wedstrijdjes' vaak in het dagelijks leven voorkomen; op verjaardagen klets ik om ie reden vaak al niet meer mee, maar luister vooral en verbaas me over hoe sommige kinderen een soort narcistisch verlengstuk van hun ouders worden (even daargelaten dat ik vind dat je soms best schaamteloos op mag scheppen over je kind, want hoe geweldig zijn die ontwikkelingen!?!). Noem ik een keer, desgevraagd, dat N. idd al eea kan schrijven, dan hebben schoonzussen/nichten/tantes etc drie duizend voorbeelden van wie dat nΓ³g eerder kon. Zit ik niet op te wachten, dat soort gesprekken, de sfeer slaat dan ook gelijk om. Vertellen dat we overwegen om N. eerder op school te laten starten, begin ik ook niet meer aan. Reactie: laat haar toch kind zijn...

            De pagina die ik noemde (en dat zal elders ongetwijfeld ook wel anders zijn) vind ik juist heel gemoedelijk, waar mensen echt met elkaar meedenken over de vragen zoals jij die ook noemt en die ook mij voornamelijk interesseren.
            Veelal, denk ik, omdat men weet hoe het is met zulke vragen te worstelen.

            Hier een topic openen over slimme peuters was ook niet mijn directe voorstel overigens, zeker niet het soort "Oh jouwe liep met een half jaar? De mijne las Dickens met drie maanden...". Maar een plek waar opvoedvragen gesteld kunnen worden, bedenkingen uitgewisseld kunnen worden over gedrag/denken/voelen van kinderen en hoe aan te sluiten bij hun (soms niet te volgen) belevingswereld, daar zou ik best voor open staan. Want het is soms best lastig, hoe jong ze ook zijn...

              • [verwijderd]

              Koekie83 Ik schep hier schaamteloos op over Robbie, haha. Dat kan ik onmogelijk ontkennen 😁 . Maar dat doe ik inderdaad omdat ik zo trots op hem ben en al die ontwikkelingen zo gaaf zijn. Zeker niet omdat het iets over mij zou kunnen zeggen, want dat doet het niet natuurlijk. Met mijn familie zijn dit soort dingen ook niet bespreekbaar, precies om wat jij zegt: 'Pietje van Jantje deed het nog eerder'. Ook de opmerking dat ik hem kind moet laten zijn heb ik gehoord. Of de passief agressieve manier: "Gelukkig houdt mijn Marietje lekker van spelen en ravotten." "Heerlijk als kinderen gewoon kind kunnen zijn."

              Ik vind het een goed idee om een algemeen topic te openen πŸ™‚

                14 dagen later
                • [verwijderd]

                Ik zou hier nog op terug komen maar ik heb nu even de puf niet. Sorry dames, maar het komt nog.

                  15 dagen later

                  [verwijderd] Wil toch even zeggen dat je op mij totaaaal niet overkomt als een moeder die opschept zoals sommige ouders die eerder in dit topic beschreven worden. Je komt op mij over alsof je gewoon geniet van dingen waar je kind blij van wordt, en vooral dat je heel trots/blij bent als er dingen komen waar hij in achter loopt (zoals het communiceren). En daar zijn wij ook allemaal blij mee / trots op 😁

                    • [verwijderd]

                    Pimpelmeesje Dat vind ik heel fijn om te horen want ik zat er toen na dit topic wel even over te denken. Het is namelijk mijn bedoeling niet om Robbie als een soort uberkind neer te zetten, verheven boven andere kinderen of zo , want dat is hij zeer zeker niet!

                    Ik ben inderdaad net zo trots op zijn lezen als dat ik ben op zijn verfwerkje of wanneer hij zelfstandig zijn jas open en uit krijgt, of wanneer hij een woordje gebruikt om mee te communiceren.

                    Ik ben blij dat ook zo overkomt want ik deel graag mijn enthousiasme over hem πŸ˜„

                    Lief je berichtje, dankjewel ^^