Blue
Retinol is zeker het meest effectief. Wel is er bij retinols een duidelijk verschil in kwaliteit en daarmee werkzaamheid. Dus voor een goeie betaal je wel wat. En je moet het langzaam opbouwen en daarbij goed je huid in de gaten houden. Tijdens de opbouw periode is het belangrijk geen AHA’s en BHA’s te gebruiken en vanaf dat je retinol gaat gebruiken is elke dag zonnebrand crème smeren nog belangrijker. Je start in de regel met 1 keer in de week, dan 2 keer in de week en meestal is 3 x in de week de max. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je huid in die periode wat kan gaan vervellen en dat je tijdelijk wat puistjes kunt krijgen. Het opbouwen en de ‘purge’ duurt ongeveer 3 maanden.
Andere dingen die goed kunnen helpen zijn een vitamine C serum in de ochtend en een goeie moisturizer. Niveau zou ik niet doen, dat is vrij vettend maar weinig vochtinbrengend. En een BHA en AHA opnemen in je routine word ook steeds belangrijker als je wat ouder word. (Maar dat dus pas nadat je huid eenmaal aan de retinol gewend is)
Buiten welke dingen gebruikt is het vooral belangrijk dat je je routine echt elke ochtend en avond doet. Zonnebrand elke dag, ook in de winter en ook als je binnen blijft.
Maar. Huidverzorging doe je voornamelijk om te voorkomen dat er huidveroudering en dus rimpels ontstaan. Als die er eenmaal al zijn kan huidverzorging wel effect hebben maar het terug draaien van al ontstane schade/veroudering is heel lastig. Dan zou ik eerder gaan kijken naar procedures zoals Botox, laseren, chemische peelings. Laat je daarin goed informeren over dingen die wel/geen zin hebben en lees je daar zelf ook op in. Laseren heeft bijv goeie resultaten maar van microdermabrasie is het bewijs nogal gammel. Dat is wat ik zelf persoonlijk zou doen, om het vervolgens dan daarna te onderhouden en je resultaten te behouden door middel van huidverzorging. Houd daar wel bij in de gaten dat je dus ook geen dingen als peelings en laseren gaat doen terwijl je retinol gebruikt (dan 2-3 weken voor de ‘ingreep’ even stoppen met smeren).
Hoop dat je er wat aan hebt en benieuwd of je nog vragen hebt. 😊