Tantetil
Retinol is een Vit A zuur wat de cel vernieuwing en collageen productie in de huid stimuleert. Het is al meer dan 20 jaar met stip het nummer 1 product om je huid jonger te maken en te houden. Omdat dit gewoon uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en bewezen is. Voor die info;
https://www.skinsunlimited.nl/retinol/
Nu is alleen de ene retinol de andere niet. Retinol gaat snel in kwaliteit achteruit wanneer het in aanraking komt met licht en zuurstof. En ook de kwaliteit varieert nogal per producent.
Daarnaast moet je huid heel erg wennen als je gaat beginnen met retinol en werkt het na opbrengen meerdere dagen door in je huid. Daarom is het belangrijk dat je het gebruik ervan voorzichtig opbouwt. En tijdens het opbouwen goed je huid in de gaten houd en bijstuurt. Voor dat opbouwen zijn er daarom ook vaak verschillende percentages verkrijgbaar.
Qua merken raadt ik persoonlijk the Ordinary niet aan. Ik heb dat meer dan een jaar met weinig resultaat gebruikt. En toen ik overstapte naar Paula’s Choice moest mijn huid dusdanig wennen dat ik denk dat er niet zoveel werkzame retinol in die van TO zat. Als ik jou was zou ik dus Paula’s Choice pakken. Ik gebruik zelf de 1% maar dat is de sterkste dosering die je Nederland zonder recept kunt kopen. Ze verkoopt ook een lager percentage om mee te starten.
En ik zou me dus wel even goed voorbereiden. Op YouTube staan goeie filmpjes met tips voor het starten met retinol en hoe je omgaat met de ‘retinol purge’ die je gaat krijgen. Ik ben ondertussen door mijn purge heen #livingthedream hahaha 😂 Maar dat is wel even een dingetje. Dus houd daar rekening mee. Mocht je acids gebruiken in je routine; daar even mee stoppen. Ga ook niet iets anders doen van exfolieren zoals scrubben (moet je eigenlijk sowieso niet doen natuurlijk maar goed). En alvast mijn beste tip; dun laagje vaseline over je moisturizer op droge plekken.