Even benieuwd naar jullie mening...
Inleiding
Dochter (13) heeft een moeizame band met haar vader. Op emotioneel vlak is hij er niet; geen interesse in school, haar leven, etc. Ik vergelijk het altijd met de tandarts, daar 'moet' je ook heen. Hij claimt haar tijd ('zijn' tijd = niet met vriendinnen afspreken) en zij past zich volledig aan.
Kortom: ze laat sociaal wenselijk gedrag zien, praat hem naar de mond, past zich volledig aan en laat dingen maar gaan...
Ik ben al een tijd bezig haar te laten inzien dat dit juist voor ruis zorgt en ze hier vooral zichzelf mee heeft. Wanneer je iets niet vraagt, zegt of je (eigen) mening geeft gaat het zeker niet zoals je wil. Ik begrijp haar wel: het is zinloos om tegen haar vader in te gaan; het draait om wat hij wil/denkt/voelt en de boodschap komt toch niet over.
Tot zover de inleiding 🙈
Nu is er een situatie waarin dochter hem naar de mond heeft gepraat. Ze heeft tegen mij A gezegd (open vraag: wat wil je?) en tegen haar vader B (gesloten vraag: voorstel). Ex heeft er volgens de helft bij verzonnen en op e-mail gezet. Ik wil het dochter eigenlijk zelf laten oplossen, maar vraag me af of dit wel kan vragen van een 13-jarig meisje...
Wat denken jullie?