[verwijderd] Ze willen zelf ook geen contact meer (I wil zelfs naar de rechtbank) maar dat vind ik ook een flinke beslissing, kunnen ze die gevolgen wel overzien op deze leeftijd?
Uit ervaring weet ik dat dit vaak tijdelijk en uit emotie is. Over een paar weken denken ze er vast weer anders over. Heel bijzonder hoe dat loyaliteitsconflict in elkaar zit.
Ik zou er voor nu geen druk op leggen en gewoon aangeven dat ze het zelf mogen bepalen. Even geen contact is prima, toch wel is ook goed. Daarna zou ik sturen op opbouwen en niet meteen blijven eten en slapen. Sowieso zonder vriendin van ex 😉
Je dilemma begrijp ik (wel/geen contact). Je wil ze natuurlijk beschermen, maar dat gaat helaas niet. Gelukkig hebben ze bij jou een veilig thuis, waar het er wel toe doet wat ze denken, willen en voelen. Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat ze in zien dat het niet aan hun ligt. Maar ook dat hun vader niet zal veranderen; het is wat het is. Hij zal niet ineens een empatische vader worden, waar je een redelijk gesprek mee kan voeren. Hij is niet voor rede vatbaar, denkt net even anders en gaat nooit verantwoordelijkheid nemen voor wat hij zelf gecreeërd heeft. Het is altijd de schuld van anderen (en vooral van jou).