Heidianne het heeft hier ook lang geduurd voordat ik weer wist waar mijn grenzen lagen. Bij mij gaf mijn lichaam het wel aan (hartkloppingen, hyperventilatie), maar voelde ik het gewoon echt niet.
Nu ben ik voor mijn gevoel vaak wat te strict; het voelt niet goed, dus het gebeurt niet. Punt. 😳 Ik moet de juiste modus nog een beetje vinden....
Wat betreft grenzen stellen richting ex; jij kent jouw ex het beste! Ik kan vaak heel goed voorspellen wat ex gaat doen en hoe hij gaat reageren. Jij weet het beste wat voor hem enorme triggers zijn (geld, controle, macht...).
Achteraf gezien heb ik te veel tegelijk gedaan: grenzen stellen, een aantal (door ex aangespannen) zaken 'gewonnen' en een verhuizing naar een andere woonplaats. Hierdoor ging ex zich 'nog gekker' gedragen (kat in het nauw...). Ik liet mij een beetje meeslepen door vrienden en familie. Nu ik er op terug kijk was dit niet allemaal even handig en had ik bepaalde grenzen beter meer geleidelijk kunnen stellen. Betekent niet dat ik de schuld voor zijn idiote gedrag bij mezelf leg, maar als ik het 'slimmer' had aangepakt had ik mezelf veel gedoe, stress, verdriet en angst kunnen besparen.
Bespreek bepaalde zaken met je coach/psycholoog en probeer het te zien als een schaakspel (als ik dit doe, dan doet hij dat). Wij kunnen hier wel op bepaalde onderwerpen reageren en advies geven, maar het totaalplaatje mist. En wij kennen de pijnpunten van jouw ex niet.
Neem je nu te veel afstand... en is de reactie van ex daarna veel schulden, die op jou verhaalt kunnen worden? (omdat hij weet dat jouw angst voor schulden heel groot is). Nou dan speel je dus een spelletje totdat de woning verkocht is. Overwaarde binnen... hoppa meer afstand.