Heidianne Ik weet dat dat je tactiek is, want dat heb je in je huwelijk ook steeds gedaan om er uit te komen. En tot op zekere hoogte snap ik het. Alleen het is voor mij met een narc ex soms moeilijk te begrijpen hoe je wel kennis kan hebben van de stoornis, maar tegelijkertijd heel klassieke, bijna textbook voorbeelden van manipulatie dan toch niet herkent. En zelfs nog denkt dat hij met al zijn gemanipuleer nog terecht handelt. Misschien is dat wat jarenlange gaslighting met je doet hoor. Of misschien trek ik het mezelf te veel aan door mijn eigen verleden, wat je soms allemaal schrijft. Maar ik heb je verhalen zien schrijven wat neerkomt op psychische mishandeling, financiële uitbuiting, seksueel misbruik en de kinderen inzetten als wapen in dit allemaal. En nu zeg je dat het niet zo erg was en dat hij jouw bedreigd wel terecht is. 🤯
Ik denk inderdaad dat je ex nog teveel invloed heeft. Ik denk dat het goed is om te begrijpen dat een narcist niet alleen maar ‘zijn zin wil’. Ze voelen een enorme interne leegte en iedere emotie van jou zuigen ze op om die leegte te vullen. Als een soort bloedzuiger hangen ze aan je. Dat hij nu met je bezig blijft is niet perse omdat hij iets wil, hij mist ook gewoon zijn voeding. Iedere interactie met jou is voeding, welke reactie je ook geeft, positief of negatief. Het enige wat hen geen voeding geeft is niet (emotioneel) reageren (Google maar eens op de grijze steen methode). En wanneer hij nog macht/invloed over je heeft is dat al helemaal de ultieme high voor hem. Zolang hij dat nog af en toe van je krijgt, zal hij het blijven proberen bij je.
Geloof gewoon niks wat hij zegt en laat het langs je heen gaan. Hij dreigt alleen met advocaten kosten omdat hij weet dat jij je druk maakt om geld. Zegt dat je geen goeie moeder bent omdat je dat wel wil zijn etc. Gewoon prikken om je zwakke plek te vinden is dat. Ik zou je echt adviseren om afstand afstand en nog meer afstand te nemen. Niet bellen, geen gesprekken, vragen over de kinderen kort en emotieloos beantwoorden, verder niks. Je niet verdedigen, geen begrip verwachten en als hij weer lief gaat doen; dan Google je weer wat love bombing is en spreek je jezelf even deftig toe.