Ik wil even HEEL ERG HARD van de daken schreeuwen dat Rémy een goede dag heeft gehad op school! 😭
De juf begint eindelijk het vertrouwen te winnen van Rémy waardoor hij zich kan openstellen.
En ik moet zeggen: ze heeft echt hard gewerkt de afgelopen weken.
Van heel negatief (hij wil niet, hij kan niet, ik heb geen tijd. Hij is moeilijk, hij is boos, ik krijg hem niet te pakken, ik kan hem niet bereiken, ik laat hem maar want hopeloos) naar positief! heel veel fysiek contact, veel meer begeleiding, heel veel samenwerken. Bij boosheid contact contact contact. Troost bieden, emoties benoemen, connectie maken.
En het werkt! 🥳 Hij zei haar vandaag gedag met een glimlach ‘bye bye, a jeudi!’ 😭
Ze heeft wat werkjes laten zien die hij vandaag had gemaakt. Wat cirkels om een cirkel heen (whatever) Ik zeg: ‘ja leuk hoor.’
En de juf zegt: maar dit is eigenlijk geen werkje voor zijn leeftijd, deze zijn voor oudere kinderen. Hij is niet geïnteresseerd in de werkjes voor hem bedoelt. Hij wees naar de oudere kindjes en zei ‘Cirkel! Ja!’ dus ik heb hem daar aangeschoven en hij doet het zonder moeite.
Toen is ze een beetje gaan testen en ze heeft ontdekt dat hij zowel de cijfers herkent maar ook hoeveelheden. 3 = ••• , en begrijpt dat als je ••• hebt en daar • bij doet dat je dan •••• = 4 hebt. Het alfabet kent hij, hij kan woordjes spellen en aan elkaar plakken. Zijn uitspraak is beroerd, zei ze. Maar als je luistert en kijkt dan zie je het hem doen.
Hij begint nu ook een beetje te praten in de klas. Eerder deed hij dat niet. De juf is erg blij, en ik nog blijer, en ik denk dat kleine R zich het blijst voelt 😁 (is dat een woord: blijst? 🤔😆 )