Ben even benieuwd wat jullie vinden/zouden doen.
M. zit op een peutergroep op het kdv waar al heel lang veel personele onrust is. Pm'ers die kort blijven en snel weer vertrekken, vaak ivm overspannenheid.
Nu werd ik gisteren gebeld door een moeder van een vriendje van M. Zij vertelde dat er in de afgelopen maanden regelmatig sprake is geweest van fysiek geweld en scheldpartijen van een specifieke pm'er richting een aantal kinderen. Ze zou een kind geschopt hebben toen hij haar been niet wilde loslaten, zou schreeuwen als ze niet luisterden, ze hardhandig vastpakken. Haar zoontje zou ze water over zijn hoofd hebben gegoten toen hij volgens haar te vaak om water vroeg en ze had geschreeuwd dat hij een rotkind was.
Moeder was dit te weten gekomen doordat haar zoontje zelf met het verhaal was gekomen en niet meer naar de opvang wilde, maar had het - bij navraag - bevestigd gekregen door een andere pm'er op de groep. Ook was ze een oud-medewerkster tegengekomen die haar vertelde dat er een angstcultuur heerst door deze collega, dat er meerdere meldingen tegen haar zijn gedaan door collega’s, maar dat ze er steeds mee wegkomt. Veel collega’s schijnen - deels - door het contact met haar overspannen zijn geraakt of weg zijn gegaan toen er weinig met hun meldingen werd gedaan.
M. vertelt zelf niks over dergelijke incidenten. Hij zei dat de juffen nooit echt boos op hem worden, maar “wel op andere kindjes”.
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken en vinden. Enerzijds denk ik al is hier maar een tiende van waar dan wil ik mijn kind daar liever niet meer heen brengen. Tegelijkertijd is deze moeder een hartstikke leuk mens, maar ook iemand die nogal (hoe zeg ik dit netjes?) veel drama om zich heen verzamelt/ziet. Ook vind ik het lastig voor te stellen dat juist deze m’er zulke dingen zou doen. Maar goed, dat zegt natuurlijk niet zoveel...
Ik ben sowieso van plan om het management een mailtje te sturen hierover, maar ben even benieuwd wat jullie denken/zouden doen. Heb nog nooit voor zo’n soort situatie gestaan.