[verwijderd] oplossing heb ik niet, maar mijn middelste is ook zo. Hier was de oplossing een leidster die hem wel begreep. Ik denk misschien dat in NL het samenwerken met kinderen al wat meer ingeburgerd is, dat doen ze hier dus wel. En dat helpt. De : ja en amen - kindjes, heb ik ook niet. En dat ligt deels aan onze opvoeding (want wij verwachten geen ja en amen, wij leggen uit, werken samen, maar in onze jeugd, werkte dat autoritaire ook niet, mijn man en ik waren dan ook tegendraads).
Ik snap dat je enorm geschrokken bent, maar hoor ook goed de situatie. Hij spande zich aan omdat hij iets moest doen wat hij niet wilde. Zij viel. Stonden ze los van elkaar? Werd hij 'in het nauw' gedreven? Probeer het verhaal ergens (desnoods van een andere leidster objectief te horen. Hij mag niet slaan, maar een hond in het nauw maakt rare sprongen.. die uitdrukking is er niet voor niks). Mijn middelste is een bijter. Maar hij bijt alleen met reden: Als hij in het nauw gedreven wordt. Hij mag nog steeds niet bijten, maar als hij bijt, weet ik zeker dat er 2 kanten zijn in het verhaal. Dat weet zijn favo leidster nu ook. Dus dan is het niet "stoute N" maar he jongens, wat is er gebeurd, en X jij mag niet (vul maar in) en N jij mag niet bijten. Wat je wel kan dan als je in die situatie bent, is stop hou op.
Hebben jullie in frankrijk zo een algemeen bekend zinnetje? Hier is dat overal "stop hou op" (of stop hou op, ik vind het niet meer leuk). In principe is dat een laatste waarschuwing. Stopt een ander dan niet, ga je te ver over iemand zijn grenzen met gevolgen.
Misschien is zoiets te oefenen thuis?
Verder, slecht horen en je slecht verstaanbaar maken is wel echt heel typisch voor dit soort gedrag. Ik denk dat dat (behlave een pittig karakter misschien ) toch wel de oorzaak kan zijn van alles. Mijn middelste had/heeft een spraak en taalachterstand, doordat zijn hoofd anders werkt. Dat gaat momenteel razendsnel vooruit (het kwartje is gevallen) en dat merk je in zijn hele gedrag. Zelfs thuis. Veel minder extreem. Dus voor je echt andere dingen zou doen.. Dat horen en praten heeft ontzettend veel effect op kinderen. Meer dan ik ooit had verwacht. Want hier ging hij ook middenin de kring liggen, of gewoon ergens anders spelen, want ja, hoe saai is de kring wel niet, als je het niet echt kan horen, je niet mee kan doen en het niet begrijpt wat er gezegd wordt.
Mijn tip zou dus zijn, werken aan communicatie , in het frans, zorg dat hij zich verstaanbaar kan maken, zorg dat hij hoort en begrijpt wat er gezegd wordt. Ook op school zou dat het speerpunt moeten worden denk ik.
Wat zegt school? Wat zijn hun ideeën?