Nescio Maxi zit nu op het gymnasium en maakt bijna al zijn huiswerk op school. Ze hebben de halve les echt les, daarna gaan ze aan het werk met huiswerk. Thuis is het dus vooral leren en voor bepaalde vakken (wiskunde bijvoorbeeld) betekent dat ook maakwerk omdat dat de beste manier is om zo'n vak te leren.
Voor midi hebben we uitgebreid overleg gehad op school en daar kwam huiswerk ook ter sprake. Hier doen ze vanaf ongeveer groep 5 huiswerk en dat is dan voor iedereen gelijk. En dat werkt voor midi echt totaal niet, hij moest dan elke week rijtjes keersommen doen terwijl hij die allang kon en het dus stierlijk vervelend was. En dan schakelt hij uit en duurt het dus sowieso uren om te maken. De dame van onderwijsondersteuning vroeg toen waarom er huiswerk werd gegeven. Om te leren plannen, om extra te oefenen waar nodig, omdat er niet toe werd gekomen in de klas? Toen gaven zowel juf als IB-er aan dat het werd gegeven omdat het zo was afgesproken, niets meer, niets minder. Dus daarna zijn ze gaan kijken naar wat voor leerdoel ze wilden halen uit het huiswerk en kreeg midi aangepast huiswerk. En dat was dan in 10 minuten klaar omdat hij dan gewoon zijn best moest doen en dan kan hij het wel.
Dus ik ben niet tegen huiswerk, maar ik vind wel dat er kritisch moet worden gekeken naar wat je wilt bereiken als school en dat ook zo overdragen aan de leerlingen. Huiswerk geven om maar huiswerk te geven vind ik niet zo zinvol.