Vulpen Je krijgt over het algemeen toch maar één kans om een studie te voltooien,
Dat is inderdaad veranderd in negatieve zin. Mijn zus kreeg bijv. nog 5 jaar studiefinanciering. Haar eerste studie bleek een foute keuze en ze kon zonder dikke lening na een jaar switchen. Ik heb bijv twee studies afgerond. Ik betaalde maar 1x collegegeld voor twee studies. Terwijl je tegenwoordig het dure instellingscollegegeld moet betalen als je een tweede studie na de eerste wil afronden.
Vanwege de twee studies heb ik 6 jaar gestudeerd, waarvan 2 jaar geleend. Tegenwoordig zou dat dus 6 jaar lenen zijn plus extra duur collegegeld. Hallo studieschuld van 60 a 70 duizend.
Overigens zou ik volgens de huidige regels al na het eerste jaar van mijn studie afgetrapt zijn, vanwege te weinig punten. Daar zitten tegenwoordig ook allerlei extra eisen aan. Terwijl ik uiteindelijk gewoon in 6 jaar tijd twee 4-jarige opleidingen heb afgerond. Die kans had ik nu niet gehad.
Ik snap ook wel dat het allemaal ergens van betaald moet worden, maar het geeft zoveel extra druk op jonge mensen.