Trees maar die periode dat het zo makkelijk kon (wat ook per persoon erg verschillend werd ervaren) is eigenlijk maar kort geweest. Mijn vader had een enorme studieschuld toen hij afstudeerde. Studeren sowieso was zoiets speciaals dat het was weggelegd voor een beperkte groep mensen. En de groep mensen die na hem kwamen hadden wel die studieschuld, maar geen werk te vinden met die studies. Enz, enz. Ik denk dat 1 van de grootste problemen nu juist is dat wij als ouders onze kinderen die druk op (laten) leggen. Het is een illusie dat je werk gaat vinden waar je elke dag zingend voor je bed uitspringt. Dat is een leuk instagram idee, maar een groot deel van je tijd ben je ook met stomme dingen bezig. En dat gaat ook zo zijn voor je studie, je relatie en je huis. Ups en downs horen bij het leven, keuzes die je achteraf liever anders had gemaakt ook en vervelende financiële effecten ook. Daarmee zeg ik niet dat iedereen maar diep ongelukkig hun studie moet doorploeteren, maar wel dat je soms accepteert dat een slechte keuze een financieel effect heeft.
Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn als er meer ruimte is om ook op je bek te gaan, maar ik denk dat we dat als ouders ook zelf kunnen voorleven. Dat doen we volgens mij ook te weinig.