Groep 3!
Op 1 september (de eerste schooldag) mogen ouders ook niet mee het terrein op, maar gelukkig krijgen we morgen de kans tijdens een 'openklasdag', om de klas al te zien en kennis te maken met de juf, etc. Wel met mondmasker op en maar een beperkt aantal ouders met kinderen in de klas (er mag ook maar 1 ouder mee), maar toch beter dan niets.
Wij zijn ook nog niet in de klas geweest, en in de zomervakantie is er behoorlijk verbouwd. Maar ze gaan binnen enkele weken een kijk-ochtend plannen waarbij we in kleine groepjes een kwartiertje naar binnen mogen.
Zoon is helemaal blij in groep 3. Hij had vandaag al heel veel gelezen! Ik weet dat veel van z’n vriendjes al konden lezen en schrijven in groep 2, dus ik vind het best spannend. Ben bang dat hij achterloopt en er extra hard aan moet trekken. Hij had er echt geen interesse in om bv speels te oefenen in de vakantie.
Hoe zijn jullie kinderen naar groep 3 gegaan?
mijn dochter leest avi start boekjes en kent alle letters. Daarnaast schrijft ze zelf ook briefjes naar ons op haar manier. Zal straks even kijken of ik er een kan vinden.
Mijn ervaring is (zelf juf geweest) dat dit allemaal wel rechttrekt met de rest. Nu een inie minie voorsprong maar dat stelt niet veel voor. Ze is er gewoon aan toe en straks valt die voorsprong weg omdat iedereen met hetzelfde bezig is. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten... maar zo was het ook bij mijn oudste.
ik ben heel benieuwd naar de motoriek van mijn dochter want dat is wel een puntje... en of ze niet te dromerig is om alles te volgen.
Mijn dochter leest al goed (AVI M4 leest ze vlot). Schrijven is hier ook helemaal leuk.
Rekenen bakt ze nog weinig van (en dat met een wiskunde docent als moeder)
Puzzelstukje mag ik je als juf dan wat vragen? L. doet ongeveer hetzelfde als jouw dochter, maar zij start volgende week in groep 2 (waar we overigens helemaal achter staan hoor). Trekken dat soort dingen ook vaak weer bij?
Ik verwacht zelf wel dat ze qua lezen voor blijft lopen (familie ‘kwaal’). Ik hoop dat ze bij de rest wel voldoende uitdaging blijft vinden...
E kan ook beetje lezen (de korte woordjes) en schrijven. Probeert ook zelf de woorden te spellen dan.
Qua rekenen zit ze gewoon op niveau denk ik, ik zie tenminste geen opvallende dingen.
het kan natuurlijk heel goed dat ze voor blijft lopen met lezen. Maar dat is vaak niet echt een probleem. Het lastige is, dat had ik met de oudste ook, dat boeken zoeken wat bij haar leeftijd hoort dan lastiger is.
mijn dochter las in groep 3 al avi e4. Maar dat heeft zich nu aardig rechtgetrokken. Ze begint straks in groep 6 en leest m7 nu. Zoveel verschil is dat niet! Sommige kinderen zijn al avi uit.
belangrijk blijft wel dat ze uitgedaagd blijft. Hierover in gesprek gaan met de juf is wel belangrijk.
Puzzelstukje ik denk wel dat we met een vergelijkbare voorsprong te maken hebben/krijgen. Als kind las ik ook altijd boeken vér boven niveau... Verwacht daar dus ook geen mega problemen.
We hebben het vorig schooljaar al vrij actief besproken met de juffen, dat zullen we nu zeker weer doen. Ze laat op school niet altijd zien wat ze allemaal al kan (gaat gewoon lekker mee in de flow).
ik vond bijvoorbeeld boeken die te eng waren of dagboek van een muts nog niet geschikt als ze zo jong zijn. Maar goed dat is ieder voor zich. Ze kunnen dan beter de boomhut boeken lezen bijvoorbeeld.
als ze ook lekker meegaat met de flow en daar geen nadelen van ervaart is het ook prima toch?
[verwijderd]
Puzzelstukje Heel herkenbaar. R. was vorig schooljaar na de kerstvakantie avi al uit, terwijl ze net in december 8 geworden was. Veel van die boeken op haar leesniveau zijn al snel te spannend/eng voor haar en/of zij echt al gericht op (pre-)pubers. Dat is totaal niet geschikt voor haar. Ze is daar zelf helemaal nog niet mee bezig. Ze loopt in haar emotionele ontwikkeling juist wat achter op haar kalenderleeftijd.
Ik heb heel veel boeken gekocht bij kringloopwinkels. Daar heb je vaak wat oudere boeken die nu niet meer in de bieb staan, omdat die de jeugd van tegenwoordig niet meer zouden aanspreken, zoals de olijke tweeling en floortje bellefleur. En verder is het een kwestie van goed zoeken in die bieb. Wij nemen echt de tijd voor onze bibliotheekbezoeken.
En de Donald Duck doet het ook altijd goed!
Hier ook een goede lezer, eind groep 1 zat ze op avi m4. Vandaar ook de keus om haar Halverwege dit jaar door te laten stromen naar groep 3. Rekenen zullen ze de aankomende tijd wel nog wat aandacht aan moeten besteden, gelukkig vind dochter alles bere interessant
dank voor je bericht. Ik merk dat ik best bezorgd ben of hij het allemaal wel gaat trekken, ik had hem graag een kleine voorstand gegund zodat hij rustig aan kan doen.
Je bericht stelt me wel gerust!
ja dat hebben wij ook gedaan inderdaad! Veel zoeken en ik had nog dozen vol oude boeken van vroeger van mij. Dat deed het ook goed!