Koekie83 Je zegt dat het allemaal geen dingen zijn waarvan alarmbellen afgaan en toch zegt je gevoel iets anders. Waar zit dat ‘m dan in?
Geen alarmbellen als in onhoudbare situatie, gevaarlijk.
Vergelijk het met gat in je hoofd -> direct huisarts bellen. Veel buikpijn -> huisarts kan best 2 dagen wachten nog tot je agenda zegt dat je tijd hebt 😉 iets acuuts of een sluimerend iets. Eerste x denk je "vervelend zeg", na een x aantal keer denk je "weer al? Eens bijhouden hoe vaak het is", proberen zelf te achterhalen wat de oorzaak is en dan uiteindelijk als dat niet lukt anderen vragen.
Tijd terug hsd hij bijvoorbeeld een zakmes mee naar school. Dat mag natuurlijk niet dus de juf had hem ingenomen voorcdexrest van de dag. Uitleg gegeven waarom. En op korte termijn had hij een ander zakmes te pakken en ook meegenomen naar school. Zijn uitleg "ik vind hem mooi en wil hem laten zien".
En dan denk ik, de juf die heeft je de eerste x uitgelegd waarom dat dat niet mag, ik heb het je uitgelegt. Waarom doe je het dan binnen een maand weer? Luister je niet? Onthou je het niet? Impulsief?
Koekie83 Hoe is zijn ‘niet luisteren’ bijvoorbeeld anders dan bij de andere kids?
De consequentie lijkt hem niks te doen, daarna doet hij hetzelfde weer. Bij D was bijvoorbeeld "buiten speelgebied? Huisarrest" 1x nodig, J gaat na een week ofzo gerust weer buiten het gebied.
Niet reageren op een mondelinge "stoppen" oid, vaak pas reactie nadat ik hem stevig vast pak. Nou is E wel heel gevoelig voor boos dus dan hoef ik maar iets strenger dr naam te zeggen maar de andere 3 zijn meestal mondeling goed tot orde te roepen. J niet.
Koekie83 Ervaart hij zelf problemen of situaties waar hij tegen aan loopt?
Hm lastig, hij is ook pas 6 dus gevoelens vertellen is moeilijk. Wel zei hij pas dat ik vaak boos doe tegen hem. Of dat kinderen hem stom vinden om vervolgens gelijk te vertellen dat hij met die en die heeft gespeeld. Er zijn wel 2 jongens waarmee het minder gaat, juf weet dat ook en houdt ze zoveel mogelijk apart.
Veel gedachten gehad.
Wordt hij gepest? Nee dat is niet wat ik verwacht aangezien hij veel vrienden en vriendinnen heeft.
Verveelt hii zich? Maar hij is in een plusgroepje gezet. Is dat dan toch te weinig?
Toe aan groep 3? Maar stil zitten kan hij niet. Letters is hij niet echt mee bezig.
Ben ik te inconsequent/onduidelijk? Of juist te streng en heeft hij meer vrijheid nodig?
Gisteravond nog met man gesproken over J. Die zegt "als hij alleen is zoals vorige week is hij heel normaal". Euh ja, maar daarmee zeg je indirect dat hij in gezelschap wel afwijkt.
Ander voorbeeld wat ik zaterdag zag. Mijn moeder hield haar verjaardag. De meiden feliciteren netjes, geven een hand, D doet het ook. En J weigert. Die oma kennen ze goed, gaan ze ook regelmatig alleen heen, snoepje halen ofzo, dus het is niet "angst voor de vreemde". En dan vraag ik me dus af waarom hij weigert. Ik krijg er geen antwoord op. Kus etc moet niet, maar een hand en gefeliciteerd zeggen tegen de jarige wel