June Ze hebben hem heel lange tijd geobserveerd en kunnen denk ik wel goed inschatten waar hij het beste past.
Soms is het beter om een kind bij kinderen te plaatsen die sociaal en/of emotioneel (want dat zijn 2 verschillende dingen) gelijker lopen dan cognitief. Dat is helemaal kind afhankelijk en heeft op zich niet echt te maken met intelligentie maar meer met waar de problemen liggen.
N is volgens mij een heel gevoelig jongetje. Als je hem bij jongere kinderen zet dan zijn ze daarin meer gelijk en kan met hen meegroeien. Hij zal zich dan ook zekerder voelen want hij voelt zich gelijk. Als je hem bij leeftijdsgenootjes plaats dan kan dat eerder bijdragen aan de onzekerheid want hij is emotioneel niet gelijk en sociaal sluit het niet goed aan. Je hebt dan kans dat hij zich juist verloren gaat voelen.
Cognitief lijkt hij niet echt in groep 1 te passen. Dus daar moet wel naar gekeken worden want dat kan bijdragen aan frustratie, korter lontje, emoties, enz.
Waar een kind het beste past is echt afhankelijk van het kind. IQ is belangrijk en moet je absoluut meenemen in de zoektocht, maar is even belangrijk als de andere zaken zoals sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling. Vind ik.