Koekie83 herkenbaar hoor, en ik denk dat het heel normaal is. Ze krijgen enorm veel indrukken mee op school en moeten dat ook verwerken/een plaats geven. Er is dan minder 'ruimte' voor grote sprongen maken op ander vlak, denk ik. Elk kind ontwikkelt zich ook anders en maakt op andere manieren en tijden een sprong door.
A. is net 4 geworden en zij verbaast ons ook met wat ze allemaal opneemt, hoeveel vragen ze stelt en hoe goed ze kan redeneren. Ze doet dat nog steeds, maar is nu meer bezig met de sociale kant van school. Ze is echt bezig met vrienden maken. Ze onthoudt wat ze gedaan heeft met wie, kreeg gisteravond nog de slappe lach omdat ze zich herinnerde dat ze met een vriendje zo gelachen had om de bladeren die door de wind rond hun as draaiden ('de bladeren waren een toertje aan het doen!').
Bij mijn andere kinderen was dat nog niet zo intens op die leeftijd. Het was meer naast elkaar spelen en ook wel met elkaar, maar dat ze zo bewust vrienden opzochten en daar later ook nog in detail over konden vertellen, was pas later.
S. was heel erg vooruit op de kleuterschool, in groep 3 viel die voorsprong wat weg. En E. was juist op de kleuterschool wat in haar schulp, ze praatte maar heel weinig en ook laat, en in groep 3 maakte ze opeens een enorme sprong, cognitief maar ook sociaal. Het is echt uniek, hoe ieder kind zich ontwikkelt.