Vulpen ik kan me helemaal voorstellen dat je je er rot bij voelt. Hopelijk heeft ze gewoon een leuke (korte) dag.
Wat betreft aangeven waar ze willen spelen/wat ze willen doen: mijn ervaring is dat er wordt ingezet op zelfredzaamheid. A. zit nu in de tweede kleuterklas (vergelijkbaar met groep 1). Ze hebben meerdere borden in de klas waar al hun symbooltjes op staan. Elk kind heeft een geometrisch symbool gekregen in een bepaalde kleur met zijn/haar naam. Als ze in een bepaalde hoek gaan spelen/werken (veel hoekenwerk), zetten ze hun symbool op de juiste dag bij die hoek. Als ze dan in de namiddag nog een keer in die hoek zouden willen spelen, kan dat niet meer.
Ook bij de hoek zelf hangt een kaartje waarop ze hun symbooltje moeten kleven. Er is plaats voor 4 symbooltjes. Kom je af met jouw symbool en hangt die kaart al vol? Jammer, maar dan moet je een ander hoekje kiezen. Uiteraard begeleiden en helpen de juffen hierbij, maar het is echt de bedoeling dat de kinderen zelf keuzes maken over wat ze willen doen op een bepaald moment. Anders zou iedereen in de poppenhoek zitten of in het winkeltje en zouden ze de tafels met werkjes links laten liggen.
Ik weet niet hoe ze verder werken bij jullie op school, en het is ook niet handig als de ene juf A zegt en de andere B. Kindere nhebben echt baat bij duidelijkheid en structuur. Misschien dit straks nog even bespreken als je haar ophaalt?